Μετά την τελική έγκριση της κατασκευής του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, υπέγραψε χθες το βράδυ την τροποποίηση σύμβασης παραχώρησης, η οποία θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.
«Η αλήθεια είναι σκληρή: ένα έργο που σήμερα θα ήταν έτοιμο, καθώς είχε δημοπρατηθεί ενιαίο το 2014, άγγιξε τα όρια της απόλυτης καταστροφής, εξαιτίας της επιθυμίας του ΣΥΡΙΖΑ να σπάσει σε 8 κομμάτια. Ξέρουμε όλοι γιατί», δήλωσε ο κ Καραμανλής.
Και προσέθεσε: «Με την επιμονή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τη συστηματική δουλειά που κάναμε στο υπουργείο Υποδομών κ Μεταφορών καταφέραμε να ‘αναστήσουμε’ το έργο της Πατρών – Πύργου. Δεσμευθήκαμε ότι θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να ξαναφέρουμε το έργο στις ράγες της υλοποίησης. Τίποτε δεν ήταν εύκολο. Υπήρξαν εμπόδια, εσωτερικά και εξωτερικά. Όμως τόσο οι μελέτες όσο και το σχέδιό μας έπεισαν τις Βρυξέλλες ότι το έργο είναι σημαντικό και θα βοηθήσει την περιοχή».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις δηλώσεις της εκτελεστικής αντιπροέδρου, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, αρμόδιας για την Πολιτική Ανταγωνισμού, που ενέκρινε το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία είπε: «Η κατασκευή του τμήματος Πάτρας – Πύργου της Ολυμπίας Οδού θα συμβάλει στην ανάπτυξη των σχετικών περιοχών και των οικονομικών δραστηριοτήτων σε αυτές τις περιοχές. Η εν λόγω απόφαση επιτρέπει στην Ελλάδα να στηρίξει την κατασκευή αυτής της σημαντικής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου και αναμένεται επίσης να βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στην περιοχή».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε πως διανύσαμε ένα μακρύ δρόμο, που φθάνει σήμερα στην τελευταία του στροφή. «Και τώρα», προσέθεσε, «οφείλουμε να τρέξουμε για να δώσουμε στους πολίτες της Ηλείας, της Πάτρας, της Πελοποννήσου, στους χιλιάδες επισκέπτες, ένα δρόμο που τους αξίζει. Ένα δρόμο, στον οποίο δεν θα θρηνούμε κάθε ημέρα θύματα».
Υπογράμμισε πως σήμερα δεν είναι μόνο ημέρα ικανοποίησης, «αλλά και αλήθειας», αναφέροντας ότι, πλέον, «μπορούμε να πούμε με ειλικρίνεια ότι το έργο αυτό, όχι απλά κινδύνεψε λόγω της τακτικής της τότε συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά ήταν ουσιαστικά άλλο ένα έργο από αυτά που θα έμεναν απραγματοποίητα».
«Κι εδώ θα χρησιμοποιήσω τα ίδια τα λόγια του ΣΥΡΙΖΑ», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής: «’Η ευθύνη έχει ονοματεπώνυμο’. Όντως! Το δικό του. Όπως και η επιτυχία έχει ονοματεπώνυμο: της Κυβέρνησης της ΝΔ».
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε ότι «αποτελεί δικαίωση για εμάς η θετική έκβαση αυτής της υπόθεσης, αφού αποτελούσε τη μοναδική σοβαρή επιλογή που διαθέταμε, προκειμένου να απαλλαγούμε από την κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, που επιχείρησε ανεπιτυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ».
Όπως ανέφερε, ο νέος άξονας θα έχει διατομή αυτοκινητοδρόμου, με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ/ώρα και θα περιλαμβάνει γέφυρες, τεχνικά έργα και όλες τις προβλέψεις των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα.
Το έργο θα ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με χρόνο κατασκευής τους 40 μήνες, όμως τα πρώτα 56 χλμ. ξεκινώντας από τον Πύργο, θα δοθούν σε κυκλοφορία πριν τα 3 χρόνια.
ΤΙ ΠΡΟΗΓΗΘΗΚΕ
Η ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το έργο:
«Α. Τα 7 βήματα που έκανε η κυβέρνηση για να σώσει το έργο:
Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης σε 8 κομμάτια.
Δουλέψαμε συστηματικά και τελικά πετύχαμε την αλλαγή στάσης της Κομισιόν για τη δυνατότητα χρηματοδότησής του έργου πέραν του 2023.
Εντάξαμε το έργο στη Σύμβαση της Ολυμπίας Οδού.
Με εξίσου συστηματική προσπάθεια, πήραμε το πράσινο φως από τη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Κομισιόν.
Πήραμε την τελική έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο και έχουν δίκιο, κάνουμε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα: δημοπρατήσαμε και ένα έργο 30 εκατομμυρίων ευρώ, για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υπάρχοντα δρόμο έως να κατασκευαστεί ο νέος.
Για να μην χάνουμε χρόνο, ήδη εδώ και πολλές εβδομάδες, μόλις δόθηκε η προέγκριση κινήσαμε τις διαδικασίες για να περάσει η Σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή.
Β. Τι παραλάβαμε από τις 8 εργολαβίες του ΣΥΡΙΖΑ:
– Στο 1ο τμήμα δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
– Στο 2ο, αντί για 33% είχαμε πρόοδο εργασιών στο 14%. Αυτό ήταν και το καλύτερο από τα 8.
– Στο 3ο τμήμα, δεν έγινε καμία εργασία γιατί εκκρεμούσε στο ΣτΕ.
– Στο 4ο, δεν έγινε καμία εργασία, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική.
– Στο 5ο, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,12%. Εδώ παραλάβαμε και έναν ωραιότατο σκουπιδότοπο.
– Στο 6ο τμήμα, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 2%.
– Στο 7ο, είχαμε υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,62%.
– Στο 8ο, μετά από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,1%, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος.
Δηλαδή στα 8 τμήματα, είχαμε εναλλάξ 4 που δεν είχαν καν ανάδοχο και 4 που είχαν πρόοδο έργου λίγο πάνω από το μηδέν».