Τα βήματα που έχουν γίνει στον τομέα των υποδομών στην περιοχή μας αναδείχτηκαν στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνεδρία που διοργάνωσε στο πλαίσιο της «Ανασκόπησης 2021» ο «Σ.Ε.» την περασμένη Δευτέρα. Τον συντονισμό της εκδήλωσης είχε ο εκδότης Παναγιώτης Γιαλένιος ενώ τον σχολιασμό και τις παρεμβάσεις έκανε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής. Τα στοιχεία τα οποία παρουσιάστηκαν στην συγκεκριμένη εκδήλωση επιβεβαιώνουν ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να υλοποιηθούν πολύ σημαντικά έργα στην περιοχή. Αποκαλύφθηκαν όμως και σημαντικές ειδήσεις, όπως για παράδειγμα ότι λύνεται το πρόβλημα της ύδρευσης στην περιοχή του Κεφαλόβρυσου, θα προχωρήσει η εκκρεμότητα της σύνδεσης των λυμάτων σε περιοχές από τον Άγιο Βασίλειο μέχρι και τη Ροδινή, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει και επέκταση του Βιολογικού, η οποία έχει ήδη δρομολογηθεί και θα ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα. Πλέον αυτών αναλύθηκε και το πρόβλημα που υπάρχει με την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής (δεδομένου ότι η Πάτρα βρέθηκε στο επίκεντρο τέτοιων φαινομένων) με σοβαρές συνέπειες στην οικονομία και την κοινωνία και οι λύσεις που προωθούνται.
Νεκτάριος Φαρμάκης, Περιφερειάρχης Δυτικης Ελλάδας
«Το 1 ευρώ επιστρέφει ως 1,8 στην τοπική κοινωνία»
Στην τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης τόνισε ότι «το 2021 ήταν ένα έτος πρόκληση για όλους μας. Η κοινωνία συνέχισε να έρχεται αντιμέτωπη με το πρόβλημα της πανδημίας, ενώ κλήθηκε να αντιμετωπίσει και άλλα φαινόμενα, όπως οι πυρκαγιές του καλοκαιριού αλλά και πλημμύρες το χειμώνα που μας πέρασε. Αυτό που καταδείχτηκε με τον πιο απόλυτο και πειστικό τρόπο είναι ότι παρ’ όλες τις προκλήσεις και παρότι η χρονιά είχε αυτά τα χαρακτηριστικά που σας ανέφερα, δεν αφήσαμε πίσω μας τίποτα. Στηριζόμενοι σε αυτό το νοικοκύρεμα για την εξοικονόμηση πόρων, άλλα και φυσικά εξαιτίας του εμπροστοβαρούς έργου που πετύχαμε με την πρώτη χρονιά το 2020, καταφέραμε ώστε το 2021 να πετύχουμε την παραλαβή πολλών έργων σε Αχαΐα, Αιτωλοακαρνανία και Ηλεία». Σύμφωνα με τον κ. Φαρμάκη εντάχθηκαν 169 νέα έργα συνολικού προϋπολογισμού 356,2 εκατομμυρίων ευρώ. Υπογράφηκαν 61 συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 109 εκατομμυρίων ευρώ και πιο αναλυτικά στην Αιτωλοακαρνανία υλοποιούνται 47 νέα έργα και μελέτες προϋπολογισμού 167 εκατομμυρίων ευρώ, στην Αχαΐα 54 με προϋπολογισμό 105 εκατομμυρίων ευρώ και στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Ηλείας εντάχθηκαν, ωριμάζουν και δημοπρατήθηκαν 37 νέες μελέτες με προϋπολογισμό 160,4 εκατομμυρίων ευρώ. «Οι ελλείψεις είναι πολύ μεγαλύτερες από τις δυνατότητες που έχουμε στην παρούσα χρονική στιγμή. Όμως θα πρέπει να αντιληφθούμε το εξής: Σε καμία περίπτωση ένα έλλειμμα που έχει ως αίτιο ένα αποτέλεσμα δεκαετιών λανθασμένης στρατηγικής και πολιτικής, δεν μπορεί να αλλάξει μέσα σε μια χρονιά. Επίσης αριθμοί που παρουσιάστηκαν στο Περιφερειακό μας Συμβούλιο και έχουν να κάνουν με τον υπερδιπλασιασμό των φόρων, αλλά και με τον υπερδιπλασιασμό της ταχύτητας εκτέλεσης αυτών των έργων, καταδεικνύουν ένα πράγμα: ότι το έλλειμμα που παρατηρείται τώρα, μελλοντικά θα σταματήσει να υπάρχει» παρατήρησε ο κ. Φαρμάκης. Συμπλήρωσε ότι η άρση προσπελασιμότητας, δηλαδή το να φτιάξεις έναν δρόμο, δεν καλύπτει μόνο το κενό της έλλειψης του δρόμου. Βοηθάει στο τοπικό ΑΕΠ και και στην αύξηση των θέσεων εργασίας. «Επειδή κάναμε τη συγκεκριμένη μαθηματική πράξη, έχει μεγάλη αξία να καταλάβει κανένας ότι για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται στις υποδομές στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, είναι 1,8 το ποσοστό που λαμβάνει πίσω ως τοπική κοινωνία και οικονομία. Αντιλαμβάνεστε τον πολλαπλασιαστή, δηλαδή τον κοινωνικό και οικονομικό που έχει κάθε έργο υποδομής» κατέληξε ο κ. Φαρμάκης. Σε σχέση με τη τη νέα προγραμματική περίοδο, που κατά τον ίδιο έγινε μετά από μια μνημειώδη διαβούλευση, ο ίδιος εκτιμά οτι θα επιτευχθούν σημαντικά άλματα μέσω του ΕΣΠΑ. «Στο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει η έννοια του «τάξε μου» αλλά να είναι κάτι σοβαρό, έγκυρο και βιώσιμο» ξεκαθάρισε ο κ. Φαρμάκης. Τέλος στη δευτερολογία του αναφέρθηκε στο εργοστάσιο του Λαδόπουλου το οποίο χαρακτήρισε ως «μια πονεμένη ιστορία» και τόνισε ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις στη χώρα. «Για να υλοποιηθεί θέλει σοβαρότητα στο σχεδιασμό και ειλικρίνεια στην κοινωνία. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τα αρμόδια Υπουργεία όμως απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, κάτι που το έχουμε ήδη κάνει και θα το δούμε μπροστά μας» ανέφερε ο Περιφερειάρχης.
Βασίλης Αϊβαλής, πρόεδρος ΤΕΕ/Τμ. Δυτικής Ελλάδος
«Η Πολιτική Προστασία είναι η ύψιστη προτεραιότητα»
Από την πλευρά του ο Βασίλης Αϊβαλής, Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος συνηγόρησε με την άποψη του κ. Φαρμάκη ότι τα έργα υποδομής προσφέρουν στην ανάπτυξη της περιοχής ανταποδοτικά 1,8 για κάθε ευρώ που καταναλώνεται από την Πολιτεία πλέον των αναγκών που καλύπτουν με την κατασκευή τους «Δηλαδή 180% παραπάνω σε σχέση με κάθε ευρώ που επενδύεται σε υποδομές. Πλέον της ανάγκης που ικανοποιείται, δημιουργείται και οικονομική δραστηριότητα σε όλες τις τεχνικές παραγωγικές δυνάμεις του τόπου» είπε χαρακτηριστικά. Ανέφερε ότι οι υποδομές χωρίζονται σε διάφορα επίπεδα: σε υποδομές του αρμόδιου Υπουργείου, της Περιφέρειας και των Δήμων. «Σε σχέση με τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες, η Περιφέρεια έχει συνάψει ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Πατρών, σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης των πλημμυρών. Η Περιφέρεια ασχολείται κατά βάση με τα αντίστοιχα εκτός των ορίων των Δήμων θέματα. Όμως υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα στα πλαίσια της πολιτικής προστασίας, που αφορά τη θωράκιση απέναντι στη διάβρωση των ακτών. Έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες το τελευταίο διάστημα και πράγματι υπήρξε τροποποίηση της μελέτης Ρόγκαν, από το Μονοδένδρι μέχρι τα Τσουκαλείκα. Ομως δεν είναι μόνο αυτή η Πάτρα ούτε μόνο αυτή η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Γι’αυτό θα πρέπει άμεσα η Περιφέρεια να προβεί σε δημοπράτηση μελετών για το σύνολο των ακτών της χωρικής αρμοδιότητάς της. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα οικονομικά είναι περιορισμένα γι’ αυτό δεν μιλάμε για συνολική υλοποίηση των αντίστοιχων έργων, εκεί όμως που υπάρχουν μελέτες τα έργα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα. Για το ΤΕΕ η πολιτική προστασία είναι πολιτική προτεραιότητα» είπε χαρακτηριστικά. Σε σχέση με την Γέφυρα του Ευήνου και την παρέμβαση της Περιφέρειας, το ΤΕΕ χαιρετίζει την συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποκατάστασης. Στη συνέχεια προχώρησε σε μια πρόταση, να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων να γίνεται ένας προληπτικός έλεγχος του βαθμού τρωτότητας των γεφυρών και ακολούθως με βάση τα δεδομένα του προληπτικού ελέγχου, να γίνονται στοχευμένες παρεμβάσεις ενώ παράλληλα να να ζητηθεί χρηματοδότηση από το Υπουργείο. «Πρέπει να είμαστε έτοιμοι γιατί το Υπουργείο είναι υποχρεωμένο να φτιάξει αυτή τη βάση δεδομένων και έτσι να έχουμε την δυνατότητα να διεκδικήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα για την περιοχή. Στόχος επίσης στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, πιστεουμε ότι πρέπει άμεσα να δρομολογηθεί ένας προσεισμικός έλεγχος στα υψηλής σπουδαιότητας κτίρια των Δήμων και της Περιφέρειας της περιοχής συμπερυλαμβανομένων και των σχολείων. Να αποτιμηθεί η στατική επάρκεια των κτιρίων και να έχει η Περιφέρεια και οι Δήμοι έναν οδικό χάρτη για όλα τα κτίρια της. Αν αυτά πάσχουν, που πάσχουν και τι παρεμβάσεις πρέπει να κάνει σε αυτά προκειμένου να τα θωρακίσει αντισεισμικά». Τόνισε επίσης ότι το ΤΕΕ έχει προχωρήσει σε μια εξειδίκευση της πρότασης που είχε καταθέσει στην περιφέρεια για ένταξη στο νέο ΠΕΠ περί των αστικών αναπλάσεων, και σύντομα θα υπάρξει πλήρως εξειδικευμένη πρόταση σε επίπεδο τεχνικού δελτίου. Στο κομμάτι της αντιπλημμυρικής προστασίας ο κ. Αΐβαλής είπε ότι είναι πολλά τα χρήματα που απαιτούνται για την αντιμετώπιση και συμφώνησε με τα όσα ανέφερε ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ ότι απαιτείται γενναία χρηματοδότηση. Εν συνεχεία ο κ. Αϊβαλής έθεσε δημόσια το ερώτημα τι γίνεται με μια σειρά από περιοχές, όπως για παράδειγμα το Κεφαλόβρυσο που αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υδροδότησης και για άλλες περιοχές της Πάτρας, όπως επίσης και για τα προβλήματα αποχέτευσης που παρουσιάζουν αρκετές περιοχές της Πάτρας που δεν έχουν ακόμη συνδεθεί με το δίκτυο για να λάβει τις σχετικές απαντήσεις.
Ανδρέας Παπανικήτας, πρόεδρος ΔΕΥΑ Πατρών
«Τα έργα αποχέτευσης και ύδρευσης που σχεδιάζουμε»
Με την παρατήρηση ότι οι υποδομές στην Πάτρα υπολείπονται έναντι αυτών που έπρεπε να υπάρχουν σε μια πόλη με αυτά τα πληθυσμιακά δεδομένα, αλλά και αντάξια των κατοίκων και της ιστορίας της, ξεκίνησε την τοποθέτηση του ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ Ανδρέας Παπανικήτας. «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε την δημοτική αρχή προσπαθήσαμε να υλοποιήσουμε έργα που εντάχθηκαν στα προγράμματα της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης και του ΕΣΠΑ, αλλά και με το πρόγραμμα Φιλόδημος. Πρόκειται για έργα που σχεδιάσαμε για την βελτίωση των υποδομών της πόλης και των κατοίκων της. Σημαντικές υποδομές για τη λειτουργία της πόλης είναι αυτές της ύδρευσης -αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων. Η ΔΕΥΑΠ με τα έργα που υλοποιούνται και όσα πρόκειται να γίνουν εντός του 2022 αντιμετωπίζει προβλήματα ύδρευσης, αποχέτευσης αλλά και λυμάτων. Τα έργα που είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή γα την ύδρευση, είναι η κατασκευή του νέου διυλιστηρίου. Επίσης οι αντικαταστάσεις δικτύων λόγω ακατάλληλου υλικού, δηλαδή αμίαντου και δικτύων με βλάβες, όπως επίσης και αντικαταστάσεις δικτύων σε περιοχές που πραγματικά υπήρχαν προβλήματα υδροδότησης τόσο στο θέμα της παροχής όσο και των πιέσεων. Είναι έργα που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ και αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη» τόνισε ο κ. Παπανικήτας. Με την κατασκευή των έργων αυτών μέσα στο 2022 στόχος είναι μια τεράστια περιοχή, δηλαδή αυτή που περικλείεται από τις οδούς Ακτή Δυμαίων, Γλαύκου, Ελευθερίου Βενιζέλου και Ακρωτηρίου, να αντικατασταθούν τα δίκτυα της ύδρευσης με στόχο την παροχή άφθονου νερού, τη δημιουργία συνθηκών καλύτερης ποιότητας νερού αλλά και εξασφάλιση συνθηκών καλύτερης ροής νερού. Τόνισε επίσης ότι είναι σημαντικός ο ρόλος του έργου για την άντληση των δεδομένων σε όλο το δίκτυο της Πάτρας και του ελέγχου των πιέσεων και των διαρροών. «Με την κατασκευή αυτών των έργων θα έχουμε στο τέλος του 2023 αντικαταστήσει 500 χιλιόμετρα σωλήνων θα έχουμε πλήρη υδροδότηση του Δήμου με άφθονο νερό και καλύτερης ποιότητας. Ως προς το θέμα της αποχέτευσης που είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να βρει οριστική λύση, εξετάζοντας την ποιότητα των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων στο Βιολογικό και τη δυνατότητα κατασκευής δικτύων σε όλο το μήκος και πλάτος του Δήμου. Με τα προγράμματα που είναι σε εξέλιξη το 80% της ακτογραμμής του Δήμου, δηλαδή 40 χιλιόμετρα θα είναι απαλλαγμένα από βόθρους και θα προστατεύσουμε το περιβάλλον» ανέφερε ο κ. Παπανικήτας. Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή την περίοδο η ΔΕΥΑΠ είναι η έλλειψη προσωπικού, η υποστελέχωση σε συνάρτηση με την αναστολή προσλήψεων που οδηγούν την υπηρεσία να λειτουργεί οριακά και να οδηγείται σε εκχώρηση δραστηριοτήτων σε ιδιώτες. Εξήγησε επίσης ότι στην αντιπλημμυρική προστασία δεν μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός μεταξύ Δήμων και Περιφέρειας. Σημείωσε ότι η Πάτρα έχει την ιδιομορφία να είναι προνομιούχα γιατί δεν υπάρχουν πλημμυρικά φαινόμενα, όμως υπάρχει ο κίνδυνος των πλημμυρών σε διάφορες περιοχές λόγω της άναρχης δόμησης. Ο κ. Παπανικήτας έδωσε μια σειρά από απαντήσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν διάφορες περιοχές όπως το Κεφαλόβρυσο. «Είχαμε προβληματιστεί από τα πέρυσι αλλά δεν ήταν θέμα δικτύου αλλά υδροδότησης και δυνατότητας γεωτρήσεων. Από την αρχή της σεζόν στο Κεφαλόβρυσο κατασκευάστηκε νέο δίκτυο για να έχουμε άλλη διαδρομή και πηγή υδροδότησης από το νερό της Πάτρας. Εντός των ημερών θα ολοκληρωθεί το δίκτυο για να μεταφέρει νερό από την Πάτρα στο Κεφαλόβρυσο και λύνεται το πρόβλημα της υδροδότησης της περιοχής». Το μεγάλο πρόβλημα στου Ρωμανού, όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΠ εντοπίζεται στην ειδική κατάσταση που παρουσιάζεται επειδή υπάρχει μεγάλη επικάθιση αλάτων στα δίκτυα ύδρευσης με αποτέλεσμα αυτά να φράζουν. Επιλέχτηκε να υδροδοτηθεί η περιοχή του Ρωμανού από την περιοχή της Ελεκίστρας. Έχουν κατασκευαστεί τα δίκτυα και ο χώρος και μπορούμε να συνδέσουμε τη δεξαμενή της Ελεκίστρας με αυτή του Ρωμανού. Ως προς την αποχέτευση και τη μη κατασκευή δικτύων στους οικισμούς Βραχνεΐκων και Μονοδενδρίου, είπε ότι είναι χρηματοδοτούμενο έργο και δεν έχει επιλέξιμη δαπάνη για τους οικισμούς Δ΄ Προτεραιότητας. Ανέφερε ακόμη ότι σε τρία χρόνια η γραμμή από Καμίνια μέχρι Ροδινή θα μπορέσει να έχει δίκτυα αποχέτευσης εφόσον λυθεί το πρόβλημα της επέκτασης του Βιολογικού Καθαρισμού. «Ο σχεδιασμός της Β φάσης έχει γίνει από το 2011 και αποτελεί αποδέκτη των περιοχών Ρίου, Αγίου Βασιλείου και οικισμών Γ προτεραιότητας. Ήταν μια άστοχη επιλογή για εμάς. Η ΔΕΥΑΠ σχεδιάζει τη σύνδεση Ρίου, Αγίου Βασιλείου, Βραχνέικα, Μονοδένδρι, Ροίτικα, Μιντιλόγλι και προχωράμε στη σύνταξη προμελέτης για την κατασκευή της Γ Φάσης του Βιολογικού για να λύσουμε το πρόβλημα της επεξεργασίας λυμάτων» κατέληξε ο κ. Παπανικήτας.
Αθανάσιος Μαυρομμάτης, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Έργων
«Πώς θα σώσουμε ζωές στην Πατρών-Πύργου»
Ο Αθ. Μαυρομμάτης Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Έργων τόνισε ότι ξεκίνησε από την Περιφέρεια μια υπερπροσπάθεια στην αντιπλημμυρική θωράκιση της Δυτικής Ελλάδος. «Τώρα εξελίσσεται ένα τεράστιο έργο και ένα ακόμη μεγαλύτερο προγραμματίζεται για το μέλλον. Για το Νομό Αχαΐας, καλώς εχόντων των πραγμάτων, το 2022 και το 2023 θα εκτελεστούν κοντά στα 35 εκατομμύρια ευρώ έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης. Από μόνο του λέει πολλά, για το σύνολο των χειμάρρων και ποταμών της Αχαΐας. Γίνεται μεγάλη δουλειά σε συντηρήσεις και έργα και βλέπουμε μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας» σημείωσε ο κ. Μαυρομμάτης. Σε σχετική παρατήρηση του κ. Αϊβαλή για το πρόβλημα που υπάρχει με τις γέφυρες στην περιοχή, ο ίδιος πρότεινε μια από κοινού εκδήλωση με το Υπουργείο Υποδομών. Αναφέρθηκε επίσης στον τρόπο με τον οποίο ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδος αποφάσισε ένα απόγευμα να δώσει λύση στο πρόβλημα της Πατρών Πύργου. «Ένα μαύρο απόγευμα μετά από ένα θανατηφόρο στην Πατρών Πύργου, ο Περιφερειάρχης κυριολεκτικά σοκαρίστηκε. Την επόμενη το πρωί συγκάλεσε όλες τις υπηρεσίες για να δούμε τι θα κάνουμε με αυτό το θέμα. Μας είπε «θα ανέβω και θα ζητήσω 10 εκατομμύρια από τον Καραμανλή για να αρθεί η επικινδυνότητα». Τελικά δόθηκαν 30 εκατομμύρια ευρώ και μιλάμε για ένα έργο που σε λίγο ξεκινάει και θα είναι και ο Υπουργός ώστε να γίνει η εγκατάσταση του εργολάβου. Ήθελα να το μοιραστώ για το τι ανάγκες έχει η Δυτική Ελλάδα. Ο πιο δύσκολος δρόμος είναι στην κατάσταση που βρίσκεται. Πρέπει να βελτιώσουμε την ασφάλεια των πολιτών» σημείωσε ο κ. Μαυρομμάτης
#pgnews
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ