Άλλαξε η σχέση των καταναλωτών με τα σούπερ -μάρκετ από την περασμένη Δευτέρα, οπότε και ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού στη χώρα. Οι Πατρινοί φάνηκαν ψύχραιμοι, αφού δεν σχηματίστηκαν ουρές στις υπεραγορές, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, αφού έχουν πειστεί ότι υπάρχει επάρκεια αγαθών, οπότε δεν υπήρχε λόγος να συνωστιστούν. Άλλωστε η είσοδος στο σούπερ -μάρκετ πλέον εμπεριέχει και σημαντικό ρίσκο, αφού πρόκειται για χώρο μαζικής συνάθροισης, οπότε πολλαπλασιάζεται πιθανότητα εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Οι απαγορεύσεις όμως, οι οποίες κρίθηκαν επιβεβλημένες, έχουν πλήξει μια σειρά από επαγγέλματα, λόγω της υποχρεωτικής παύσης λειτουργίας των επιχειρήσεων: ο τουρισμός, η εστίαση, τα κομμωτήρια, τα ταξί είναι ορισμένοι ενδεικτικοί κλάδοι που αιμορραγούν οικονομικά, καθώς η λίστα είναι τεράστια.
Ο ΣΎΜΒΟΥΛΟΣ ΕΠΙΧΙΕΡΗΣΕΩΝ και το symboulos.gr επιδιώκουν διαρκώς καταγραφή των τάσεων της αγοράς, μετά τις απαγορεύσεις που επιβάλλονται από την κυβέρνηση ως ένα ακόμη μέτρο αναχαίτισης της πανδημίας.
Χάρης Ανδρικόπουλος : «Υπάρχει υπερεπάρκεια σε όλα τα είδη»
Όπως σημειώνει ο Χάρης Ανδρικόπουλος, της γνωστής αλυσίδας σούπερ-μάρκετ «Ανδρικόπουλος»: « H ροή λειτουργίας στα καταστήματα είναι ομαλή. Οι πελάτες έρχονται έχοντας πάρει οι ίδιοι μέτρα ατομικής προστασίας. Παράλληλα έχουμε τοποθετήσει ως επιχείρηση υπαλλήλους στην είσοδο των καταστημάτων μας που ενημερώνουν τους εισερχόμενους, ώστε να κρατούν τις ανάλογες αποστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες, επιτρέπεται ένας πελάτης ανά τετραγωνικό. Ο κόσμος είναι προετοιμασμένος και δεν εκφράζει δυσφορία. Κάποια μεμονωμένα περιστατικά ίσως να έχουν υπάρξει, όμως είναι ελάχιστα. Η πλειονότητα έχει αντιληφθεί τις νέες αλλαγές».
Σε σχέση με την επάρκεια σε τρόφιμα στην αγορά, ο ίδιος είναι κατηγορηματικός και ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καμία έλλειψη.
«Υπάρχει επάρκεια σε τρόφιμα και μάλιστα μεγάλη. Ζήτημα υπάρχει μόνο με τα αντισηπτικά, όπου υπάρχουν ελλείψεις. Όμως σε αλλα είδη όπως είναι χαρτιά υγείας, κουζίνας, χλωρίνες δεν υπάρχει καμία έλλειψη. Αν υπάρξουν είναι μεμονωμένες και μπορεί να είχε παρουσιαστεί και υπό οποιαδήποτε άλλη συνθήκη, όχι ειδικά τώρα. Για παράδειγμα, εάν κάποιος επιλέξει ένα συγκεκριμένο είδος μακαρονιού, λογικό να μην υπάρχει στα ράφια. Καλύπτεται άμεσα και είναι φαινόμενο της καθημερινότητας» παρατηρεί ο κ. Ανδρικόπουλος.
Στο ερώτημα κατά πόσο οι περιορισμοί οδήγησαν τον κόσμο να πάει μαζικά στα σούπερ-μάρκετ, ο κ. Ανδρικόπουλος διευκρινίζει ότι: «Οι περιορισμοί δεν έχουν φρενάρει τον κόσμο να πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ, ούτε όμως και τον έχουν εξωθήσει να πηγαίνει μαζικά. Ουσιαστικά ο κόσμος μειώνει τον αριθμό των επισκέψεων και μεγαλώνει παράλληλα το καλάθι του. Οπότε αυτό θα πρέπει και να το αντιμετωπίσει η αγορά, όμως δεν έχουμε κανένα ζήτημα στο θέμα της τροφοδοσίας. Το πιο βασικό είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών στα καταστήματα και να τηρούν τους κανόνες υγιεινής που έχουν επιβληθεί. Υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης της επιπλέον ζήτησης, επειδή αγοράζουν παραπάνω προϊόντα μειώνοντας τις επισκέψεις τους». Σε σχέση με τις αγορές μέσω τηλεφώνου ή διαδικτύου, ο κ. Ανδρικόπουλος επισημαίνει οτι σε ορισμένες περιπτώσεις η παράδοση των προϊόντων δεν είναι δυνατόν να γίνει αυθημερόν, αλλά την επόμενη ημέρα λόγω του μεγάλου αριθμού των παραγγελιών. Ελάχιστοι ήταν οι πελάτες που μέχρι πρότινος επέλεγαν την παράδοση των προϊόντων στο σπίτι. Μετά τα μέτρα ο αριθμός των παραγγελιών δεκαπλασιάστηκε με αποτέλεσμα να δυσκολεύει ο ρυθμός παράδοσης.
Διαμαντόπουλος: «Ανυπολόγιστη η καταστροφή στον τουριστικό κλάδο»
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των ξενοδόχων Αχαΐας Δημήτρης Διαμαντόπουλος υποστηρίζει ότι ο κλάδος έχει υποστεί ανυπολόγιστη καταστροφή.
«Τα εποχικά ξενοδοχεία στην περιοχή μας είναι κλειστά δια νόμου. Σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία με συνεχή λειτουργία, οι ακυρώσεις είναι 95%. Η καταστροφή για τον κλάδο τον δικό μας είναι μεγάλη αλλά και για όλους τους κλάδους» σημειώνει.
Για τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση, προκειμένου να ενισχύσει τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα, ο κ. Διαμαντόπουλος τόνισε ότι:
«Ο κλάδος έχει ζητήσει μέτρα ελάφρυνσης και αναμένουμε. Η τουριστική σεζόν στην περιοχή μας ξεκινάει από το Μαΐο σε ότι αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό. Χάσαμε και τις εκδρομές από τα σχολεία, οι οποίες έγιναν μόνο το Φεβρουάριο, διότι οι υπόλοιπες ακυρώθηκαν».
Στο ερώτημα εάν τελικά η φετινή τουριστική σεζόν κινδυνεύει να χαθεί ολοκληρωτικά, ο ίδιος επισημαίνει ότι: « Κανείς δεν ξέρει πότε το φαινόμενο (της πανδημίας) θα πάψει, υποθέσεις μπορεί να γίνουν πολλές. Να κοιτάμε τα γεγονότα. Δεν μπορεί να γίνει καμία πρόβλεψη. Θα δούμε ανάλογα τις οδηγίες που θα δοθούν τις επόμενες βδομάδες. Μας μένει ακόμη ο Απρίλιος και ο Μαΐος για να ξεκαθαρίσει το τοπίο» .
Επισημαίνει επίσης οτι ο τουρισμός στην περιοχή μας, κατά κύριο λόγο βασίζεται κυρίως σε αλλοδαπούς και όχι σε ντόπιους τουρίστες.
«Αυτή τη στιγμή τα κράτη έχουν κλείσει ουσιαστικά τα σύνορά τους. Δεν μπορούμε σκεφτούμε. Περιμένουμε και βλέπουμε», αναφέρει ο κ. Διαμαντόπουλος.
*Το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) με βάσει τα σημερινά δεδομένα, το 91% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας εκτιμά πως θα έχει ποσοστιαία απώλεια τζίρου το 2020 κατά 51%, ενώ το 83% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας υπολογίζει ποσοστιαία απώλεια τζίρου κατά 36% για το σύνολο του έτους.
*Από την έρευνα προκύπτει επίσης η εκτίμηση, πως λόγω του COVID-19 κινδυνεύουν άμεσα 38.234 θέσεις εργασίας που αντιστοιχούν στο 20,5% της συνολικής απασχόλησης στα ξενοδοχεία, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα που να απαντάνε στην καθολική μείωση της ζήτησης. *Με απόφασή της η κυβέρνηση προχωρά στην επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας εποχικών τουριστικών καταλυμάτων από 15.3.2020 έως και 30.4.2020 .
Όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση επιβάλλεται η «προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας στο σύνολο της Επικράτειας, για προληπτικούς λόγους δημόσιας υγείας, για το χρονικό διάστημα από 15.3.2020 έως και 30.4.2020, των κύριων και μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων εποχικής λειτουργίας».