Με την καταβολή του «δώρου» στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα η αγορά της Πάτρας περιμένει την τόνωση της εμπορικής κίνησης όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα. Όπως διαπιστώνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, η κίνηση στην αγορά τις τελευταίες μέρες έχει «ζεσταθεί» με τους καταναλωτές να επισκέπτονται τα καταστήματα, αλλά και αρκετούς εξ αυτών να κάνουν έρευνα προτού προχωρήσουν στις εορταστικές αγορές τους. Εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων άλλωστε και τη φετινή περίοδο των Χριστουγέννων, όπως και πέρσι, η κατανάλωση αποτελεί ένα «στοίχημα». Εάν δηλαδή, παρά την πίεση που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημά τους, οι Έλληνες θα διατηρήσουν σε σημαντικό βαθμό τις καταναλωτικές συνήθειες των προηγούμενων ετών κατά την διάρκεια των γιορτών ή θα περιοριστούν στα πλέον απαραίτητα και κυρίως στις αγορές τροφίμων. Είναι ενδεικτικό πάντως πως ακόμη και σε παραδοσιακά καταστήματα τροφίμων όπου γίνονται οι αγορές για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι επαγγελματίες βλέπουν πολλούς καταναλωτές να εμφανίζονται συγκρατημένοι και να ψωνίζουν μικρότερες ποσότητες σε σχέση με το παρελθόν.
Συγκρατημένα αισιόδοξοι
Η έναρξη του εορταστικού ωραρίου την Κυριακή ήταν δυναμική, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών Κωνσταντίνο Ζαφειρόπουλο καθώς πολλοί ήταν οι καταναλωτές που συνδύασαν βόλτα και ψώνια αξιοποιώντας στο έπακρο το ηλιόλουστο σκηνικό. Ωστόσο, στις αρχές της εβδομάδας καταγράφηκε μέτρια κίνηση χωρίς η αγορά να παίρνει το μερίδιο της πίτας που ανέμενε. Όμως σύμφωνα με τον κ. Ζαφειρόπουλο «είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για την αύξηση της αγοραστικής κίνησης η οποία κορυφώνεται από σήμερα μέχρι και την Κυριακή. Χθες, δόθηκε το δώρο των Χριστουγέννων ενώ και τα επιδόματα που σταδιακά έχουν καταβληθεί στους δικαιούχους από το κράτος έδωσαν μια ώθηση στην αγορά. Παρά το δυναμικό ξεκίνημα της Κυριακής, στις αρχές της εβδομάδας η κίνηση ήταν μέτρια. Ευελπιστούμε πως το κλίμα θα αναστραφεί και το Σαββατοκύριακο των Χριστουγέννων η αγοραστική κίνηση θα ενισχυθεί. Τα τοπικά καταστήματα θα είναι ανοικτά, διαθέτοντας ποικιλία προϊόντων για να καλύψει τις ανάγκες όλων των καταναλωτών». Το προηγούμενο διάστημα όπως ανέφερε, οι κλάδους που είχαν μεγαλύτερη ζήτηση, ήταν η ένδυση και η υπόδηση, ενώ την τιμητική τους θα έχουν αυτές τις μέρες τα καταστήματα με είδη δώρων και παιχνιδιών.
Γ. Βαγενάς: «Δύσκολος Δεκέμβρης»
«Τέτοιο δύσκολο Δεκέμβριο είχαμε πολλά χρόνια να ζήσουμε» αναφέρει o πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου, Γιώργος Βαγενάς, τονίζοντας πως οι έμποροι περιμένουν τα Χριστούγεννα για να υπάρξει ρευστό στα ταμεία των καταστημάτων τους.
Δ. Παλούμπης: «Πολλές οι υποχρεώσεις»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εμπόρων του Ιστορικού Κέντρου της Πάτρας Δημήτρης Παλούμπης εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένος και δηλώνει πως «λόγω των υποχρεώσεων που ταλανίζουν τα νοικοκυριά δύσκολα θα κινηθεί η αγορά στους ρυθμούς που θέλουμε πόσο μάλλον στην σκιά των νέων φορολογικών μέτρων που ψηφίστηκαν». Στα τρόφιμα τα περισσότερα χρήματα Μεγάλο μέρος των δαπανών των καταναλωτών κατά την περίοδο των γιορτών αναμένεται να κατευθυνθεί προς τις αγορές τροφίμων, σε μία περίοδο που η ακρίβεια στα είδη διατροφής αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα νοικοκυριά. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΚΑ, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι εμφανίζεται φέτος αυξημένο κατά 20% σε σχέση με πέρσι. Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο δείχνουν άνοδο των τιμών στην κατηγορία των τροφίμων κατά 9% σε ετήσια βάση, με τρόφιμα όπως το ελαιόλαδο, τα αναψυκτικά και τα λαχανικά να παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση, σε διψήφιο ποσοστό. Πτώση στις πωλήσεις εποχικών ειδών Πέραν από τα τρόφιμα, την ανιούσα έχουν πάρει και οι τιμές των εποχικών ειδών. Στολίδια, χριστουγεννιάτικα δέντρα, γούρια, διακοσμητικά καταγράφουν αυξημένες τιμές σε σύγκριση με πέρυσι, με τους καταναλωτές να αγοράζουν μόνο συμπληρώματα για τους παλαιότερους στολισμούς.
Το «καλάθι του «Άη Βασίλη»
Για πρώτη φορά φέτος εφαρμόζεται το «Καλάθι του Άη Βασίλη» και αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών. Τα προϊόντα θα φέρουν στο ράφι πώλησης το ειδικό σήμα που έχει δημιουργηθεί ώστε να τα γνωρίζουν οι καταναλωτές, ενώ η σχετική λίστα με τις τιμές θα αποστέλλεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης και θα ελέγχεται για να διαπιστωθεί αν τηρείται ο νόμος περί αθέμιτης κερδοφορίας. Οι κατηγορίες, όπως ίσχυαν πέρυσι, είναι οι εξής: • Επιτραπέζια / Παζλ • Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης) • Βρεφικά παιχνίδια • Φιγούρες δράσης • Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια) • Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα • Ηλεκτρονικά παιχνίδια • Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα) • Λούτρινα • Μουσικά παιχνίδια