Μια ανακοίνωση του Συμβούλιο Διοίκησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) και τα στοιχεία που παραθέτει σχετικά με το σημερινό ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προς το ΕΜΠ και τον αριθμό των υπηρετούντων σήμερα μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικών Υπαλλήλων, σε σχέση με τους αντίστοιχους αριθμούς του 2009, ενισχύει το εθνικό αίτημα των δημόσιων ακαδημαϊκων ιδρυμάτων της χώρας για επαναπροσδιορισμό της κρατικής χρηματοδότησης τους αλλά και του αριθμού του υπηρετούντος σε αυτά προσωπικού. Ειδικότερα μάλιστα και για το Πανεπιστήμιο Πατρών, που έχει θέσει με στοιχεία το θέμα σε προηγούμενη περίοδο, χρειάζεται με επικαιροποίηση των στοιχείων να επανέλθει. Πόσο μάλλον που την επόμενη περίοδο θα κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων (με ήδη πανελλαδικές αντιδράσεις και επέκταση του φαινομένου των καταλήψεων). Στο αίτημα για την αύξηση της χρηματοδότησης στα δημόσια Πανεπιστήμια χρειάζεται επίσης να τεθεί και το ζήτημα των προϋποθέσεων δημιουργίας και ίδιων πόρων στα δημόσια πανεπιστήμια με όρους αποδεκτούς απο την ακαδημαϊκή κοινότητα. Η όλη μεταβατική αυτή κατάσταση στο Πανεπιστήμιο Πατρών θα συμπέσει και με την προεκλογική περίοδο, που αυτονόητα θα επηρεάσει την επόμενη περίοδο την λειτουργία του, με δεδομένο οτι οι πρυτανικές εκλογές με τα νεα νομοθετικά δεδομένα θα γίνουν εντός της Άνοιξης.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΜΠ
Το Συμβούλιο Διοίκησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), μετά την ανάληψη των εκ του νόμου 4957/2022 προβλεπομένων καθηκόντων του, ενημερώθηκε από τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα του ΕΜΠ σχετικά με το σημερινό ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προς το ΕΜΠ και τον αριθμό των υπηρετούντων σήμερα μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικών Υπαλλήλων, σε σχέση με τους αντίστοιχους αριθμούς του 2009. Επίσης ενημερώθηκε και για τον αριθμό των εγγεγραμμένων σπουδαστών στις εννέα Σχολές του ΕΜΠ σήμερα και το 2009. Με βάση τα δεδομένα αυτά συντάχθηκε ο κάτωθι πίνακας:
Κρατική Χρηματοδότηση
(Εκατομμύρια Ευρώ) |
ΜΕΛΗ ΔΕΠ | Άλλες κατηγορίες προσωπικού
(ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, Διοικητικό προσωπικό) |
Εγγεγραμμένοι Σπουδαστές | |
2009 | 19.68 | 612 | 861 | 20839 |
2024 | 7.17 | 391 | 847 | 25150 |
Μεταβολή | -12.53 | -221 | -14 | +4311 |
Ποσοστιαία μεταβολή | -63.6% | -36% | -1.6% | +20.7% |
Από τον πίνακα προκύπτει σαφώς ότι κατά την τελευταία 15ετία το ΕΜΠ υποχρεώθηκε σταδιακά να λειτουργεί με προϋπολογισμό μειωμένο κατά 63.6%, καθηγητικό προσωπικό μειωμένο κατά 36%, άλλο προσωπικό μειωμένο κατά 1.6% και αριθμό σπουδαστών αυξημένο κατά 20.7%.
Ο δραματικά συρρικνωμένος προϋπολογισμός οδηγεί αναπόφευκτα σε αδυναμία συντήρησης και εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και κτιριακών υποδομών του ΕΜΠ, οι οποίες υποβαθμίζονται με ραγδαίο ρυθμό. Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με την εξίσου δραματική αφαίμαξη του προσωπικού όλων των κατηγοριών και βαθμίδων, καθιστά προβληματική (αν όχι αδύνατη) την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου, ανάλογου του κύρους και της ιστορίας του ΕΜΠ. Παρόλα αυτά το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο συνεχίζει να κατέχει μια εκ των κορυφαίων θέσεων ως Ανώτατο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ίδρυμα στο παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη, ως αποτέλεσμα των ηρωικών προσπαθειών των μελών της Πολυτεχνειακής Κοινότητας να ανταποκριθούν στο λειτούργημά τους και στον κοινωνικό τους ρόλο. Το αποτέλεσμα αυτό δεν πρέπει επουδενί να χρησιμοποιηθεί ως απόδειξη ότι εσαεί μπορούν να επιτυγχάνονται τέτοιου είδους αποτελέσματα χωρίς τις κατάλληλες υποδομές. Απεναντίας, ας σκεφτούμε πόσο ψηλότερα θα μπορούσε να φτάσει το ΕΜΠ αλλά και τα άλλα Δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας, αν η Πολιτεία εκπλήρωνε τις υποχρεώσεις της προς αυτά.
Ως Συμβούλιο Διοίκησης ενός εμβληματικού και ιστορικού Ιδρύματος είμαστε υποχρεωμένοι έναντι της κοινωνίας να δηλώσουμε καθαρά ότι η συνέχιση της συγκεκριμένης πολιτικής οδηγεί αναπόφευκτα σε υποβάθμιση του επιπέδου των σπουδών που παρέχει το ΕΜΠ και των Διπλωμάτων που αυτό απονέμει, αλλά και σε άμεσο κίνδυνο απώλειας της θέσης που έχει κατακτήσει στις διεθνείς κατατάξεις. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση της οποίας οι αποδόσεις είναι ευθέως συναρτημένες με τις κατάλληλες υλικοτεχνικές υποδομές, όπως αποδεικνύει η διεθνής εμπειρία.
Τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΜΠ απευθύνουν δραματική έκκληση στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, να εγκύψουν άμεσα στο πρόβλημα και να δώσουν γενναίες, πειστικές και χειροπιαστές λύσεις. Σε διαφορετική περίπτωση η συνεχής εκ μέρους τους επίκληση της πρόθεσης ενίσχυσης του ρόλου του Δημοσίου Πανεπιστημίου καθίσταται κενή περιεχομένου και το Δημόσιο Πανεπιστήμιο οδηγείται αναπόφευκτα σε μαρασμό και απαξίωση και, εκ των πραγμάτων, η συνταγματική αποστολή του για προσφορά στον Ελληνικό Λαό εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου υψηλού επιπέδου θα παραδοθεί σε άλλες δομές (όπως τα υπό ίδρυση ιδιωτικά ΑΕΙ, θέμα επί του οποίου το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ δεσμεύεται να πάρει θέση, ευθύς ως τα μέλη του ενημερωθούν επί του ακριβούς περιεχομένου του σχεδίου νόμου που προτίθεται να καταθέσει η κυβέρνηση).
ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΧΟΛΙΟ
Εχει ενδιαφέρον και μια ανάρτηση του μέλους του Συμβουλίου του ΕΜΠ Αντώνη Μαυρόπουλου ( μας την γνωστοποίησε ευρύτερα ο πρώην καθ. του Πανεπιστημίου Πατρών και νυν καθηγητής Χημικών Μηχανικών στο ΕΜΠ Γεράσιμος Λυμπεράτος): «Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2019, η μέση δημόσια δαπάνη ανά φοιτητή στην Ελλάδα ήταν 1.780 ευρώ, η χαμηλότερη στην ΕΕ-27 και μόλις στο 17,5% του ευρωπαϊκού μέσου όρου (10.132 ευρώ)! Η δημόσια δαπάνη στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία ήταν 2.759 και 3.533 ευρώ ανά φοιτητή, αντίστοιχα! Παράλληλα με την υποχρηματοδότηση, τα δημόσια πανεπιστήμια είναι αντιμέτωπα με την υποστελέχωση σε διδακτικό, εργαστηριακό και διοικητικό προσωπικό. Ο λόγος φοιτητών ανά διδακτικό προσωπικό στην Ελλάδα είναι ο χειρότερος στην ΕΕ-27, καθώς, το 2021, αντιστοιχούσαν 49,1 φοιτητές ανά μέλος διδακτικού προσωπικού έναντι περίπου 16 φοιτητών ανά μέλος διδακτικού προσωπικού στην ΕΕ-27 (η αμέσως χειρότερη ως προς το λόγο αυτό χώρα είναι η Κύπρος, με 25,6 φοιτητές ανά μέλος διδακτικού προσωπικού, περίπου τους μισούς σε σχέση με την Ελλάδα).»…ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΚΟΜΗ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΘ. ΝΙΚΟΥ ΜΠΕΛΑΒΙΛΑ