Nα αλλάξει όψη το κέντρο της Πάτρας, εντός του 2024 είναι το στοίχημα της τρίτης θητείας της Δημοτικής Αρχής και ένα από τα έργα που έχουν ήδη δρομολογηθεί είναι αυτό της ανάπλασης της Κάτω Πόλης. Σε αυτό περιλαμβάνεται και η πεζοδρόμηση της οδού Μαιζώνος και είναι ένα έργο που είχε προκαλέσει πολλές συζητήσεις και ο λόγος ήταν οι φόβοι για απένταξή του, μετά την αδυναμία του εργολάβου να το προχωρήσει.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Παρά τις παλινωδίες και το χάσιμο αρκετών μηνών, το έργο τελικά επαναπροκηρύχθηκε και πλέον υλοποιείται. Ουσιαστικά με τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις όλο το κέντρο πεζοδρομείται και μεταβάλλεται η καθημερινότητα κατοίκων και οδηγών. Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος ξεκινάει από την οδό Κολοκοτρώνη μέχρι και τη Γούναρη και θα γίνει σταδιακά. Μιλώντας στον «Σ.Ε.» ο αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου – Ηλεκτρομηχανολογικών Έργων (Η/Μ) και Έργων Υποδομής Παναγιώτης Μελάς, τονίζει ότι: «Το έργο δεν είναι απλό και υπάρχουν πρακτικά ζητήματα πώς θα το συντονίσουμε. Έχει προχωρήσει σημαντικά και θα πρέπει να δούμε με ποιον τρόπο θα τα διαχειριστούμε. To έργο περιλαμβάνεται στην ανάπλαση της Κάτω Πόλης και ήδη έχει ολοκληρωθεί σε σημαντικό βαθμό η ανάπλαση της Τριών Ναυάρχων, έχουν αλλάξει οι σκάλες και γίνονται και άλλοι δρόμοι όπως η Υψηλάντου μέχρι και τη Γούναρη. Αναμένεται να γίνουν παρεμβάσεις από τη Ρήγα Φεραίου μέχρι και τη Γούναρη και το έργο θα προχωρήσει μέχρι και την Όθωνος Αμαλίας. Θα συζητήσουμε με τους υπηρεσιακούς παράγοντες τον τρόπο εκτέλεσης, γιατί όταν θα μπούμε στο κέντρο της πόλης θα χρειαστεί να πάρουμε κάποια μέτρα για να μπορεί να λειτουργεί η κυκλοφορία. Χρειάζεται συγκεκριμένο συντονισμό, σε συνεργασία με τον εργολάβο που έχει αναλάβει το έργο, να δούμε πώς θα ξεκινήσουμε. Η Μαιζώνος θα αποτελέσει ένα σημαντικό έργο που θα αλλάξει την εικόνα του κέντρου. Για να είμαστε ρεαλιστές, είναι λογικό να δημιουργηθούν κάποια προβλήματα στην υλοποίησή του. Δεν μπορεί να γίνει έργο χωρίς αναστάτωση». Επειδή η πεοζοδρόμηση της Μαιζώνος ξεκινάει από την Κολοκοτρώνη μέχρι και τη Γούναρη, δεν έχει ακόμη αποφασιστεί από ποιο τμήμα θα ξεκινήσει η εργολαβία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν και ανάλογα οι πολίτες. «Χρονικά οι εργασίες θα ξεκινήσουν μετά το Καρναβάλι, μιας και είναι η μεγάλη γιορτή της πόλης και δημιουργούνται ζητήματα ασφαλείας. Γενικά η κατάσταση στο κέντρο θα αλλάξει και ήδη με τις σκάλες της Αγίου Νικολάου είναι εμφανές ότι η πόλη βελτιώνει την εικόνα της, αλλά το ίδιο γίνεται και στις σκάλες Πατρέως και Παντανάσης. Επίσης σημειώνονται παρεμβάσεις και στη Γεροκωστοπούλου και σε άλλα σημεία και θα δείτε τις αλλαγές το επόμενο διάστημα», παρατηρεί ο κ. Μελάς. Επιπρόσθετα αναφέρει ότι το έργο θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει πιο πριν, όμως ο εργολάβος που είχε αναλάβει παραιτήθηκε και αυτό δημιούργησε καθυστέρηση και όχι για άλλον λόγο. Το έργο, κατά τον κ. Μελά, θα προχωρήσει σημαντικά από την άνοιξη και μετά. Και ο ίδιος επισημαίνει ότι δίνουν «μάχη» οι εργαζόμενοι του Δήμου διότι αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη αρκετά έργα ε και έχουν καταγραφεί αρκετά προβλήματα. «Στην Άνω Πόλη είχαμε υπογειοποίηση καλωδίων της ΔΕΗ, έγινε εντοπισμός κάποιων ευρημάτων και ταυτοποίηση από Αρχαιολογική Υπηρεσία. Πέρασε δίκτυο οπτικών ινών και δημιούργησε και αυτό καθυστερήσεις. Αυτή την περίοδο γίνεται η ανάπλαση των Προσφυγικών, επίσης μεγάλο έργο, ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ, που προχωράει με γρήγορους ρυθμούς, όμως είναι η ΔΕΗ που υπογειοποιεί το δίκτυο. Είναι καλό για τους κατοίκους, όμως δημιουργεί μια καθυστέρηση. Όλα αυτά τα έργα είναι πολυσύνθετα και απαιτούν προσοχή για να μην πηγαίνουμε και σκάβουμε δεύτερη φορά για εργασίες που θα μπορούσαν να είχαν προηγηθεί», αναφέρει ο κ. Μελάς. Σε σχέση με τη Μαιζώνος, ο ίδιος δεν διαβλέπει εάν θα προκύψουν κάποια ζητήματα όμως απαιτεί λεπτούς χειρισμούς, καθώς είναι ο κεντρικότερος και ο πιο εμπορικός δρόμος της Πάτρας.
Ι. Πανταζόπουλος: «Το έργο έχει αργήσει»
Θετική είναι η γενικότερη εικόνα από αρχιτεκτονική άποψη των παρεμβάσεων που έχουν γίνει στο μεγαλύτερο τμήμα του κέντρου. Από την πλευρά του ο πρόεδρος των Αρχιτεκτόνων Αχαΐας Ιωάννης Πανταζόπουλος, μιλώντας στον «Σ.Ε.» επισημαίνει ότι το συγκεκριμένο έργο θα δώσει μια άλλη πνοή στην γενικότερη εικόνα κοινοχρήστων χώρων στο λεγόμενο ιστορικό κέντρο της Πάτρας. «Η πεζοδρόμηση έχει αργήσει και έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό. Προβλέπεται το μεγαλύτερο τμήμα του να πεζοδρομηθεί και έπρεπε να είχαν γίνει ήδη οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Χρειάζεται και καινούργια ρύθμιση για την κυκλοφορία. Θα βοηθήσει και η μίνι περιμετρική στην διαχείριση της κυκλοφορίας που είναι ένα κρίσιμο ζήτημα» αναφέρει ο κ. Πανταζόπουλος. Σε σχέση με το αισθητικό κομμάτι, ο ίδιος υποστηρίζει ότι «θα μπορούσε το υλικό για τον πεζόδρομο της Μαιζώνος να ήταν καλύτερο. Αντί για τσιμεντόλιθο που θα χρησιμοποιηθεί μπορούσε να είχε επιλεχτεί φυσικός λίθος. Μιλάμε για το κέντρο της πόλης και θα έδινε μια καλύτερη εικόνα θεωρώ». Και συνεχίζοντας αναφέρει ότι: « Είμαστε θετικοί στις παρεμβάσεις γιατί είναι προς το καλό της πόλης. Εκτιμώ επίσης ότι πρέπει να γίνει με έναν σωστό τρόπο και η φύτευση των δέντρων που προβλέπονται στο κέντρο. Εάν γίνει σωστά η φύτευση θα βοηθήσει και στον κλιματισμό του κέντρου. Πρέπει τα έργα να είναι φυλλοβόλα. Παρότι θα πρέπει κάποιος να μαζεύει τα φύλλα που θα πέφτουν το χειμώνα, όμως το καλοκαίρι θα προσφέρουν ίσκιο. Αυτό πρέπει να γίνει». Στο ερώτημα εάν η μέχρι στιγμής εικόνα κρίνεται ικανοποιητική από αρχιτεκτονική άποψη, ο ίδιος απαντά ότι: «Θα μπορούσε να ήταν και καλύτερο. Για παράδειγμα ένα βασικό πράγμα που δεν μου αρέσει είναι ότι υπάρχουν πεζόδρομοι με…πεζοδρόμια. Αυτό είναι κάτι που ξενίζει και ενοχλεί. Έχει εντοπιστεί στην Άνω Πόλη αλλά και στη Ρήγα Φερραίου, στο κομμάτι που συμπληρώνεται τώρα. Δεν υπήρχε λόγος για μια τέτοια παρέμβαση. Στην Αγίου Νικολάου, για παράδειγμα, δεν υπάρχουν πεζοδρόμια στο κέντρο της πόλης. Αυτή η λογική έπρεπε να ακολουθηθεί και σε αυτές τις παρεμβάσεις που γίνονται τώρα».
Επιχειρήσεις αλλάζουν σημείο εξαιτίας των υπέρογκων ενοικίων
Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος αλλάζει άρδην και τον εμπορικό χάρτη της περιοχής. Ήδη πολλές επιχειρήσεις αναγκάζονται να απομακρυνθούν και να αλλάξουν σημείο. Τελευταία η εταιρεία Dur στην οδό Μαιζώνος που θα μεταφερθεί σε ακίνητο στην οδό Ερμού. Ο λόγος είναι τα υπέρογκα ενοίκια τα οποία ζητούν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων μετά την λήξη των συμβολαίων με τους επιχειρηματίες. «Ζητούνται ασύλληπτα ενοίκια και αυτός είναι ο λόγος που πολλοί επιχειρηματίες από την Μαιζώνος μεταφέρονται σε άλλα σημεία εντός του κέντρου. Το ζήτημα είναι ότι την μεταχείριση αυτή έχουν πατρινές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αντέξουν όλη αυτή την κατάσταση που δημιουργείται. Αυτό ευνοεί κάποιες πολυεθνικές που θέλουν να έχουν στη Μαιζώνος παρουσία και πληρώνουν τα ανάλογα χρήματα. Ωστόσο αυτό γίνεται μόνο για το ξεκίνημα, καθώς υπάρχει πιθανότητα να μετακινηθούν στη συνέχεια σε άλλο σημείο, κάτι που έχουμε παρατηρήσει αρκετές φορές. Κάποιοι που είναι ιδιοκτήτες ακινήτων ζητούν υψηλά ενοίκια χωρίς να γνωρίζουν και την δυναμική της πόλης» αναφέρει ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος. Πρέπει να σημειωθεί ότι η αγωνία όσων εμπόρων δραστηριοποιούνται στο κέντρο είναι τα έργα και οι επιπτώσεις στην πελατεία τους. Δηλαδή το πότε θα ξεκινήσει αλλά και πώς θα γίνεται η διαχείριση της κυκλοφορίας, μιας και η κίνηση των εμπορικών έχει άμεση συνάρτηση με το μποτιλιάρισμα και την ταλαιπωρία των υποψηφίων πελατών. Η εναλλακτική της Μαιζώνος για τους εμπόρους που απομακρύνονται από τον συγκεκριμένο δρόμο είναι οι κάθετοι δρόμοι, όπως η Παντανάσης, η Βότση κ.α. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες προσπαθούν να παραμείνουν μεταξύ Γούναρη και Κολοκτρώνη. Μια καλή επιλογή αποτελεί η οδός Παντανάσσης, που όμως σιγά-σιγά αρχίζει και μετατρέπεται σε δράσης, λόγω των καταστημάτων που ανοίγουν. Αυτή είναι άλλωστε και η ένσταση του εμπορικού κόσμου για το μέλλον της Μαιζώνος, μήπως μετατραπεί και αυτός ένας δρόμος εστίασης. Ο Εμπορικός Σύλλογος είχε αποστείλει τα προηγούμενα χρόνια σχετική επιστολή στον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη με την οποία του ζητούσε να μην αλλάξει το ύφος της οδού Μαιζώνος και να παραμείνει ένας εμπορικός δρόμος. «Το λέμε εδώ και καιρό για να εμπεδωθεί η ιδέα ότι σε όλες τις μεγάλες πόλεις, δεν επιτρέπεται σε κεντρικούς εμπορικούς τους δρόμους η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Στην οδό Ερμού στην Αθήνα δεν βλέπει κανείς τραπεζοκαθίσματα παρά μόνο σε πλατείες όχι στο δρόμο. Εμείς εδώ στην Πάτρα, έναν πεζόδρομο είχαμε, της Ρήγα Φεραίου και τον έχουμε μετατρέψει σε δρόμο εστίασης. Δεν πρέπει κατά την άποψή μας να γίνει το ίδιο και στην Μαιζώνος», τονίζει ο κ. Ζαφειρόπουλος. Εκείνο επίσης που προκαλεί προβληματισμό είναι πότε θα ξεκινήσει η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος που θα επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στην κυκλοφορία αλλά και τους τζίρους των εμπόρων εξαιτίας των έργων. «Το ζητούμενο είναι πότε θα τελειώσει. Θα πρέπει ταυτόχρονα να ξεκινήσουν τα συνεργεία από Γούναρη προς πλατεία Γεωργίου και αντίστοιχα από Κολοκοτρώνη προς κέντρο για να κάνουν γρήγορα και να το δώσουν σε χρήση το έργο. Η εκτίμηση είναι ότι θα ξεκινήσουν μετά το Καρναβάλι. Γιατί εάν δεν ολοκληρωθεί γρήγορα, θα επικρατήσει ένα τεράστιο χάος στο κέντρο» αναφέρει ο κ. Ζαφειρόπουλος.
Τι περιλαμβάνει το έργο της ανάπλασης
Το έργο είναι προϋπολογισμού 11.824.000 ευρώ και περιλαμβάνει αναπλάσεις κοινόχρηστων χώρων και πλατειών, πεζοδρομήσεις και δημιουργία δικτύου πεζόδρομων, εργασίες αποκατάστασης πεζοδρομίων και δρόμων, δημιουργία δικτύου ποδηλατικής διαδρομής. Επίσης, περιλαμβάνει διευκόλυνση πρόσβασης ατόμων με αναπηρία, αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού, εμπλουτισμό του πράσινου, διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης και νέο φωτισμό. Αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει: • Ανακατασκευή οδών, πεζοδρομίων, πλατειών με χρήση ψυχρών υλικών.
• Δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με επίστρωση ψυχρών υλικών.
• Κατασκευή διπλής λωρίδας ποδηλατόδρομου με δάπεδο από έγχρωμη ασφαλτική στρώση. • Διευκόλυνση της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία στην περιοχή ανάπλασης με την διαμόρφωση ραμπών πρόσβασης, κατασκευή οδηγών όδευσης τυφλών και εγκατάσταση συστημάτων ηχητικής ειδοποίησης σε υφιστάμενους σηματοδότες.
• Αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού (καθιστικά, ζαρντινιέρες, κάδοι απορριμμάτων, απορριμματοδέκτες, σταχτοδοχεία κλπ.). • Εμπλουτισμό της φύτευσης και εργασίες άρδευσης, με επιλογή κατάλληλων δέντρων προσαρμοσμένων στις κλιματικές και εδαφολογικές συνθήκες τη περιοχής. • Διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων.
• Οδοφωτισμό και λοιπές ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες με τοποθέτηση νέου ενιαίου αστικού φωτισμού με συνδυασμό επίστυλων φωτιστικών και επίτοιχων(στους στενούς δρόμους) με λαμπτήρες LED.
• Εργασίες καθαίρεσης απαλλοτριωμένων κτισμάτων της Αρχαιολογίας στις οδούς Υψηλάντου και Καραϊσκάκη.
• Εργασίες υδραυλικών έργων στο νέο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης και εργασίες αποκατάστασης βλαβών που τυχόν θα προκληθούν στο υφιστάμενο δίκτυο αποχέτευσης και ύδρευσης, κατά την διάρκεια εκτέλεσης εργασιών ανάπλασης.
• Από τη Σατωβριάνδου έως την Αγίου Νικολάου θα παραμείνει ο δρόμος, αλλά θα φρεσκαριστεί η άσφαλτος. Παράλληλα θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια, θα φυτευτούν φυτά, αστικός εξοπλισμός και θα αλλάξει ο ηλεκτροφωτισμός.
• Από την Αγίου Νικολάου έως την Ερμού θα παραμείνει η άσφαλτος αλλά θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος.
• Από την Ερμού έως τη Βότση το τμήμα θα γίνει καθαρός πεζόδρομος. Από τη Βότση έως την Κανάρη θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των οχημάτων, ενώ θα υπάρχει και λωρίδα ποδηλατόδρομου. Από την Κανάρη έως την Τριών Ναυάρχων θα συνεχίζεται η κίνηση των οχημάτων, αλλά θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια, θα τοποθετηθεί νέος φωτισμός και αστικός εξοπλισμός