Το αναθεωρημένο master plan του λιμένα Πατρών, για το οποίο γίνεται τόσος λόγος τις τελευταίες ημέρες, είναι πρακτικά το γενικό προγραμματικό σχέδιο χρήσεων στο χερσαίο και θαλάσσιο τμήμα και σε αυτό παρουσιάζεται το σχέδιο του ΟΛΠΑ για την κατασκευή νέας Μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yacht) στη βόρεια λιμενολεκάνη του παλιού λιμανιού.
Στη μελέτη καθορίζεται μόνο η θαλάσσια και χερσαία ζώνη μαρίνας στην κεντρική λιμενολεκάνη, που αποτελεί αυτοτελή χώρο. Η πολεοδομική οργάνωση, οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης εντός της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας θα καθοριστούν σε επόμενο στάδιο, κατά τη σύνταξη του Φακέλου Χωροθέτησης.
Στο αναθεωρημένο master plan, οι μελετητές εξηγούν γιατί επέλεξαν την κεντρική λιμενολεκάνη του βόρειου λιμένα για τη νέα Μαρίνα. Αυτό έγινε γιατί διαθέτει μεγάλα ωφέλιμα βάθη κρηπιδωμάτων έως περίπου -8,50m, και μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής, τα οποία, λόγω γεωμετρικών περιορισμών και διαθέσιμων βαθών, δεν μπορούν να προσεγγίσουν σε υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας.
Το σχέδιο προβλέπει την αγκυροβολία μέχρι 212 σκαφών αναψυχής διαφόρων μεγεθών και συγκεκριμένα:
-30 σκάφη μήκους 12-15 μ.
– 60 σκάφη μήκους 15-18 μ.
– 99 σκάφη μήκους 18-20 μ.
– 18 σκάφη μήκους 20-25 μ.
– 5 σκάφη μήκους 25-35 μ.
Η νέα εγκατάσταση μπορεί να διαμορφωθεί με χρήση πλωτών προβλητών και κατάλληλου συστήματος αγκυροβολίας (ρεμέντζων), που συνιστούν κατασκευές ελαφρού τύπου.
Η θέση της νέας Μαρίνας κρίθηκε ως η πλέον κατάλληλη, καθώς η περιοχή είναι ανεξάρτητη από τις προβλεπόμενες δραστηριότητες της ακτοπλοΐας εσωτερικού, της κρουαζιέρας και της εξυπηρέτησης εμπορικών πλοίων στη βόρεια λιμενολεκάνη, ενώ σημαντική έκταση διατηρείται εντός της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα, ώστε να είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες κτιριακές εγκαταστάσεις για τη λειτουργία της νέας Μαρίνας που θα αποτελεί ένα από τα πλέον ελκυστικά σημεία για κατοίκους και επισκέπτες, λόγω της εγγύτητάς της με το κέντρο αναψυχής της πόλης.
Οσον αφορά στα κτίρια που προβλέπονται και τις ανησυχίες που εκφράστηκαν ότι θα ανεγερθούν ψηλές κατασκευές, το master plan προβλέπει την αξιοποίηση των υφιστάμενων κτιρίων της χερσαίας ζώνης της κεντρικής λιμενολεκάνης, δηλαδή το υπόστεγο Νο 10 που ανακατασκευάζεται, καθώς και κάποια παλιά ισόγεια κτίρια που είχαν χρήση καταστημάτων, κοινόχρηστους χώρους υγιεινής, το πρώην κτίριο «Ferry Car» και έναν οικίσκο που λειτουργεί ως φυλάκιο, σε συνδυασμό με διαμορφώσεις ελεύθερων χώρων και χώρων στάθμευσης για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες λειτουργίας της νέας Μαρίνας.
Η πρόσβαση των οχημάτων στη νέα μαρίνα από περιοχές εκτός του λιμένα θα πραγματοποιείται μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης της Πύλης 5, με νησίδες και φυλάκιο στο ύψος προβλεπόμενου κυκλικού κόμβου επί της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου.
Στο master plan αναφέρεται ότι η Πύλη 5 (στη Νόρμαν), όπως προτείνεται να διαμορφωθεί, θα εξυπηρετεί με πλήρη διαχωρισμό και την πρόσβαση προς το φυλασσόμενο χώρο ISPS (κρουαζιέρα και εμπορικό τμήμα) από την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου, μέσω ξεχωριστής διαμορφωμένης εισόδου, όπου θα λειτουργήσει το προτεινόμενο νέο φυλάκιο. Πρακτικά, η είσοδος στη νέα Μαρίνα και στο εμπορικό τμήμα θα είναι ελεγχόμενη αλλά, όπως διαβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος, θα αφορά μόνο τα οχήματα και όχι τους πεζούς.
Οι θέσεις των δημοτικών παρατάξεων
Πεδίο αντιπαράθεσης το -εξ αναβολής- Δημοτικό Συμβούλιο της περασμένης Τετάρτης 31 Ιανουαρίου για την δημιουργία μαρίνας Mega Yacht, σύμφωνα με το αίτημα για διατύπωση γνώμης επί προτάσεως που είχε καταθέσει ο ΟΛΠΑ, για τη χωροθέτηση νέας τουριστικής μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής στην κεντρική λιμενολεκάνη του Βορείου Λιμένα Πατρών. Η Δημοτική Αρχή ξεκαθάρισε ότι δεν επιθυμεί την δημιουργία τέτοιου είδους μαρίνας με τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης να αντιδρούν καταθέτοντας προτάσεις.
Η θέση του Δήμου
Η παρέμβαση του Δημάρχου Πατρεών Κώστα Πελετίδη ήταν η εξής: «Αρχικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι θέλουμε την παραχώρηση του εμπορικού τμήματος του πρώην λιμανιού στην Πάτρα και ότι συμφωνούμε όλοι με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που δέχθηκε την παραχώρηση και επέμεινε να το πάρει όλο. Η παραχώρηση αυτή στο Δήμο, είναι αναγκαία, για να έχουμε τη διαχείριση του χώρου, να έχουμε στο ιστορικό κέντρο την επαφή μας με την θάλασσα, να έχουμε ενιαία αρχιτεκτονική άποψη και μελέτη για την παραλιακή ζώνη της πόλης μας. Εμείς υπερασπιζόμαστε την περιουσία της πόλης μας, την αυλή του σπιτιού του πατραϊκού λαού. Ενώ αυτοί, την περιουσία των δανειστών, του ΤΑΙΠΕΔ. Αλλά και αυτοί να μην υπήρχαν, θα τα παραχωρούσαν στους «επενδυτές», στους πονηρούς στους κατόχους του πλούτου. Αυτό το μοντέλο εφαρμόζεται. Αυτού του μοντέλου πληρώνουμε τις συνέπειες. Ο πατραϊκός λαός, γι’ αυτό ακριβώς προωθεί και την ανάπλαση της περιοχής του ΟΣΕ στον Άγιο Διονύση, την υπογειοποίηση του τρένου, το Γραμμικό Πάρκο, το γκρέμισμα των «ντουβαριών» εμποδίων στο παλιό λιμάνι. Αυτή η πόλη θα είναι όμορφη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Μέχρι 20 Φεβρουαρίου, θα έχουμε ανάδοχο στην πρώτη φάση κατασκευών. Θα αξιοποιηθούν οι λιμενολεκάνες για ναυταθλητικούς σκοπούς και άλλες χρήσεις που κρίνει ο ίδιος. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να παραχωρήσουμε την περιουσία του πατραϊκού λαού, για να γίνει Χαρτοφυλάκιο, να μπει στο Χρηματιστήριο και να μείνει στα χέρια του πλούτου».
H παράταξη «Πάτρα Ενωμένη»
Tη θέση της παράταξης «Πάτρα Ενωμένη» με επικεφαλής τον Κώστα Σβόλη , σε σχέση με το προτεινόμενο από τον ΟΛΠΑ σχέδιο για τη Μαρίνα μεγάλων σκαφών στο βόρειο τμήμα του λιμανιού της Πάτρας και όπως διατυπώθηκε στη σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης διατυπώνει με ανακοίνωσή της η παράταξη :
Οι αλήθειες για τη μαρίνα των μεγάλων σκαφών αναψυχής.
1. Η Δημοτική μας Αρχή εμφανίζει, όπως άλλωστε συχνά πράττει, το φαινόμενο της διγλωσσίας. Πρώτα μας αναφέρει ότι η μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής θα αποφέρει κέρδη και πλούτο και θα αποτελέσει στόχο επενδυτών που θα ιδιοποιηθούν δημόσια περιουσία. Όταν τους απαντάμε ότι ευθύνονται που δεν επωφελούμεθα εμείς από αυτόν τον πλούτο τότε θυμούνται την άλλη άποψη ότι οι χρήστες της μαρίνας δεν αφήνουν εισόδημα στις τοπικές κοινωνίες που τους φιλοξενούν. Όταν τους απαντάμε ότι με αυτή τη λογική δεν θα υπάρξει επενδυτής να επενδύσει αφού δεν παράγεται κέρδος και πλούτος τότε θυμούνται το επιχείρημα ότι οι κυβερνήσεις έχουν ξεπουλήσει την πατρίδα μας στο ξένο κεφάλαιο. Και όταν τους ξαναλέμε πάρτε εσείς το κεφάλαιο να το αποδώσετε στον συμπολίτη μας τότε θυμούνται ότι η μαρίνα θα κλείσει το παραλιακό μέτωπο. Και όταν τους λέμε ότι τα σχέδια του παραλιακού μετώπου δεν εμπεριέχουν μαρίνα μεγάλων σκαφών τότε θυμούνται ότι οι χερσαίες εγκαταστάσεις που συνοδεύουν τη μαρίνα θα αποκλείσουν την πρόσβαση των πολιτών προς τη θάλασσα. Και όταν τους λέμε ότι δεν έχουν πράξει τόσα χρόνια τίποτα για το παλαιό κτίριο του λιμένα στο ύψος της Γούναρη που έχει λεηλατηθεί και ότι δεν έχουν πράξει τίποτα για το τείχος που χωρίζει την πόλη από το παραλιακό μέτωπο στο πλάι της σιδηροδρομικής γραμμής τότε θυμούνται το γνωστό επιχείρημα ότι για όλα φταίει ο καπιταλισμός. Ο καπιταλισμός, όμως, κερδίζει όταν οι τοπικοί αξιωματούχοι στέκονται με απάθεια και αδιαφορία στις εξελίξεις.
2. Η δημοτική παράταξη «Πάτρα Ενωμένη», από το έτος 2019, ζητά από τη Δημοτική Αρχή του Δήμου Πατρέων να διεκδικήσει την αδειοδότηση και χωροθέτηση μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής. Η Δημοτική Αρχή απαντούσε και απαντά ότι δεν επιθυμεί την κατασκευή της. Όλοι οι νησιωτικοί Δήμοι, όλοι οι Δήμοι που είναι πέρασμα σκαφών αναψυχής αναζητούν τρόπους κατασκευής αντίστοιχης μαρίνας. Πλην του Δήμου Πατρέων. Φέρει λοιπόν μεγάλη ευθύνη με την απραξία της και την ιδεολογική της εμμονή που την πρωτοβουλία τη κατασκευής μαρίνας την αναλαμβάνει ο ΟΛΠΑ. Αν ο Δήμος Πατρέων είχε τη δυνατότητα κατασκευής της μαρίνας τότε θα είχαμε και την ευθύνη κατασκευής των χερσαίων κτιριακών εγκαταστάσεων με τον τρόπο που θα επιθυμούσαμε. Αλλά για να έχεις τέτοια δυνατότητα διεκδικείς με διάλογο και επιμονή και όχι με ανούσιες κινητοποιήσεις-πορείες που αποκλειστικό κίνητρο έχουν την πολιτική εκμετάλλευση.
3. Για οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα στον χώρο της μαρίνας θα πρέπει να υπάρχει συναίνεση του Εμπορικού Συλλόγου και κάθε αρμόδιου φορέα.
4. Τα οφέλη της μαρίνας είναι πολλαπλά. Προβολή της πόλης, εισόδημα στην τοπική κοινωνία, θέσεις εργασίας για τους άνεργους συμπολίτες μας. Χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία να είμαστε εμείς οι πρωταγωνιστές των εξελίξεων. Ας είναι η τελευταία.
Η παράταξη «Πάτρα – Σπουδαία και πάλι»
Από την πλευρά της η παράταξη «Πάτρα- Σπουδαία και πάλι» του Βασίλη Αϊβαλή τόνισε ότι: «Ναι στην κατασκευή Μαρίνας μεγάλών σκαφών στην κεντρική λιμενολεκάνη της Πάτρας, ναι στην αξιοποίηση των υφιστάμενων κτιριακών υποδομών που υπάρχουν σήμερα, όχι στην επιπλέον πολεοδόμηση της λιμενικής ζώνης, όχι στην αύξηση κάλυψης ελεύθερων χώρων της λιμενικής ζώνης». Αυτή είναι η θέση- πρόταση της παράταξης «Πάτρα, Σπουδαία και Πάλι» με επικεφαλής τον Βασίλη Αϊβαλή, σε σχέση με το προτεινόμενο από τον ΟΛΠΑ σχέδιο για τη Μαρίνα μεγάλων σκαφών στο βόρειο τμήμα του λιμανιού της Πάτρας. Η παράταξη επίσης επισημαίνει ότι «σε καμία περίπτωση δεν απεμπολεί την διεκδίκηση του συνόλου του παραθαλάσσιου μετώπου στον Δήμο Πατρέων».
Το «σπιράλ»
Από την πλευρά της η παράταξη «σπιράλ» με ανακοίνωσή της ανάφερε ότι: «Οραματιζόμαστε μία πόλη επισκέψιμη, με σύγχρονη αισθητική, που αξιοποιεί τις ευκαιρίες, ανοίγει προοπτικές, απαντά στις σημερινές ανάγκες και ευκαιρίες, μια πόλη-πρότυπο, μια πόλη- πρωτοπόρο. Μας βρίσκει σύμφωνους επομένως μία μαρίνα στα πρότυπα της αντίστοιχης του Φλοίσβου ή του Αλίμου, μια ανάπτυξη που έρχεται από τη θάλασσα όπως στη Λεμεσό καθώς και η δημιουργία νέων πόλων προσέλκυσης τουριστών και επενδύσεων στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Αυτά που ως πόλη πρέπει να διασφαλίσουμε –και ο Δήμος Πατρέων θα έπρεπε να είναι μπροστάρης σε τέτοιες διεκδικήσεις- είναι την απαρέγκλιτη τήρηση περιβαλλοντικών όρων και ήπιων παρεμβάσεων κατά την κατασκευή και τη λειτουργία, την ελεύθερη διέλευση των Πατρινών και των επισκεπτών στις εγκαταστάσεις, την τήρηση όλων των κανόνων ασφαλείας, τον σεβασμό στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, στο θαλάσσιο μέτωπο, στους δημότες και στην αισθητική»