Ικανοποιητικά είναι τα μηνύματα για τον Τουρι σμό στην Δυτική Ελλάδα για το 2024. Η σεζόν ξεκινάει δυναμικά με πρώτο σταθμό το τριήμε ρο του Αγίου Πνεύματος, όπου η πληρότητα σε ξενοδοχεία και καταλύματα είναι υψηλή και φθάνει το 90% στους δημοφιλείς προορισμούς. Το στοίχημα είναι από τους 142.000 τουρίστες του 2023 που έφθασαν στην περιοχή αεροπορι κώς να φθάσουμε στους 150.000 για το 2024, σύμφωνα με τις αφίξεις που αναμένονται στο αεροδρόμιο του Αράξου.
Τoυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Μεγάλο βέβαια ζητούμενο εί ναι η Δυτική Ελλάδα να απο τελέσει έναν τουριστικό προ ορισμό που θα προσελκύ ει τουρίστες καθ όλη την δι άρκεια της σεζόν, κάτι που όμως για να γίνει απαιτείται χρόνος και σχέδιο. Και βέ βαια να υπάρξει προσέλκυ ση εγχώριων τουριστών, όχι μόνο από το εξωτερικό.
Ο Παναγιώτης Σακελλαρό πουλος, Αντιπεριφερειάρ χης Τουρισμού Δυτικής Ελ λάδος, μιλώντας στον «Σ.Ε.» αναφέρει ότι μέχρι στιγμής έχουν γίνει σημαντικά βήμα τα ώστε η Περιφέρεια Δυτι κής Ελλάδος να κερδίσει το κομμάτι τουριστών που της αξίζει. «Ήδη μέσω της υποδομής που είχε δημιουργηθεί εδώ και αρκετούς μήνες θα έχου με για πρώτη φορά την άφιξη όχημα το όνομα «Ολυμπιακή Γη», η Περιφέρεια όχι μόνο έχει γίνει γνωστή σε επίπεδο Ελλάδος αλλά και διεθνώς. Ενισχύεται το λιμάνι της Πά τρας όπου δημιουργούμε Γραφείο Τουριστικής Προβο λής και το ίδιο κάνουμε και στο αεροδρόμιο του Αράξου και σκοπεύουμε να κάνουμε και στο Άκτιο». περίπου 15.000 τουριστών στο αεροδρόμιο του Αράξου από τη Ρουμανία», αναφέρει. Το ζητούμενο πάντως είναι κατά πόσο η περιοχή αποτε λεί δέλεαρ για τους τουρίστες, Όπως εξηγεί ο κ. Σακελλα ρόπουλος: «Είμαστε ιδιαίτε ρα αισιόδοξοι, καθώς την τε λευταία πενταετία έχουν γί νει στοχευμένες δράσεις. Με Ακολούθως αναφέρει ότι η αεροπορική διασύνδεση της περιοχής είναι ένα μεγά λο στοίχημα και εκτός από το αεροδρόμιο του Αράξου ο στόχος είναι η προσέλ κυση τουριστών και από το Άκτιο από το οποίο πέρυ σι πέρασαν…800.000 τουρί στες, προς διάφορους προο ρισμούς. Και συνεχίζοντας επισημαί νει ότι: «Θα πρέπει να ανα δείξουμε την Περιφέρεια Δυ τικής Ελλάδος ως τουριστι κό προορισμό. Είμαστε μια περιοχή με την μεγαλύτερη ακτογραμμή, με κρυστάλλινα νερά, περιοχές μεγάλου φυ σικού κάλους, με ιστορία και παράδοση αλλά και πολιτι σμό. Συνεπώς όλα αυτά πρέ πει να τα προβάλλουμε για να προσελκύσουμε τουρίστες». Για την σχέση επιχειρηματι κότητας και Τουρισμού ο ίδι ος σημειώνει ότι είναι ιδι αίτερα καθοριστική για την ανάπτυξη της τοπικής οικο νομίας. Στην σχέση αυτή ο ίδιος βάζει ως βάση τον Γα στρονομικό τουρισμό, που περιλαμβάνει την προώθη ση τοπικών προϊόντων και την ανάδειξη της παραδοσια κής κουζίνας μέσω αγροτου ριστικών δραστηριοτήτων, εστιατορίων και φεστιβάλ γα στρονομίας, που προσελκύ ουν τουρίστες που αναζητούν αυθεντικές γευστικές εμπειρί ες. Η Περιφέρεια μέσω συ γκεκριμένης δράσης προχω ράει στην χορήγηση σήματος για Ελληνικό Παραδοσιακό Πρωινό της περιοχής, μέσω πιστοποίησης των τοπικών προϊόντων και των συνταγών τους. Παράλληλα σημαντικές εναλλακτικές μορφές τουρι σμού, που περιλαμβάνουν τον Αγροτουρισμό, τον Οινο τουρισμό, καθώς και την πε ζοπορία σε γραφικές διαδρο μές προσφέρουν στους επι σκέπτες εναλλακτικές δρα στηριότητες. Ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα υπάρξει τουριστι κή εξωστρέφεια για την πε ριοχή ο κ. Σακελλαρόπου λος αναφέρει ότι: «Είμαστε σε συνεννόηση με μεγάλο όμιλο tour operator με στόχο να κάνουμε ένα μεγάλο συνέδριο με τη συμμετοχή δημο σιογράφων για την ανάδει ξη των πλεονεκτημάτων, πε ρί τα μέσα Οκτωβρίου. Και αυτό το συνέδριο μέχρι σή μερα γινόταν στην… Τουρ κία. Δημιουργούμε υποδομές για να γίνουμε θελκτικοί και εξωστρεφείς. Είμαστε η μό νη Περιφέρεια που έχει προ σβάσεις και για ευαίσθητες ομάδες, όπως τα ΑΜΕΑ και θα γίνουμε μια περιοχή συ μπεριληπτική».
Οι αφίξεις που αναμένονται
Από την πλευρά του ο Αερο λιμενάρχης του Αράξου Γιώρ γος Γκουβίτσας σημειώνει ότι φέτος αναμένεται να είναι μια ιδιαίτερα ενθαρρυντική χρονιά από άποψη αφίξεων. «Αναμένουμε 10.000 τουρί στες από τη Ρουμανία. Επί σης από τη Λιθουανία και τη Λετονία 4000 και αναμένεται ένα σημαντικό κομμάτι τουρι στών στο τέλος του μήνα, ει δικότερα στις 30 Ιουνίου που θα προσδώσει μια σημαντι κή ώθηση στον τουρισμό. Αναμένονται χιλιάδες τουρί στες από το Ισραήλ στο τέλος του Ιουνίου, που δεν ήταν να έρθουν και αυτό μας γεμίζει με αισιοδοξία». Στο ερώτημα εάν τελικά η φε τινή σεζόν θα είναι καλύτερη από την περσινή, ο κ. Γκου βίτσας σημειώνει ότι: « Θα εί ναι ένα καλό καλοκαίρι από άποψη κόσμου. Θα ξεπερά σουμε τις 150.000 ενώ πέ ρυσι ήταν 142.000. Και αυ τό είναι ένα στοίχημα που μπορούμε να το κερδίσουμε. Η αισιοδοξία αυτή υπάρχει λόγω των μηνυμάτων που λαμβάνουμε. Στην αρχή δεν ήταν στον σχεδιασμό μας να έρθουν στην περιοχή τουρί στες από το Ισραήλ. Στην πο ρεία όμως μας ανακοινώθη κε ότι κάθε Πέμπτη και Κυρι ακή αναμένεται η άφιξη του ριστών από το Τελ Αβίβ και μάλιστα μέχρι τα μέσα Οκτώ βρη. Οπότε αυτό είναι μια σημαντική εξέλιξη». Η πλειονότητα των τουρι στών επιλέγει το νομό Ηλείας για τις διακοπές του μέσω ορ γανωμένων πακέτων. Ωστό σο, αρκετοί επιλέγουν να κά νουν διακοπές και να γνωρί σουν και τις γύρω περιοχές, μεταξύ αυτών την Πάτρα, αλ λά και την Αιτωλοακαρνανία, εφόσον προσγειωθούν στο αεροδρομίου του Ακτίου.
Ικανοποιητικές μέχρι στιγμής οι προκρατήσεις
Αισιόδοξος για την φετινή χρονιά εμφανίζεται ο Χρή στος Κανελλής, Αντιπρό εδρος της Ένωσης Ξενοδό χων Αχαΐας, ο οποίος μιλώ ντας στον «Σ.Ε.» αναφέρει: « Για την Αχαΐα απ ότι φαίνεται από τις προκρατήσεις τα μη νύματα είναι θετικά και νο μίζω ότι θα έχουμε μια καλή σεζόν. Βέβαια επειδή ο Του ρισμός είναι απρόβλεπτος είμαστε μέχρι την τελευταία στιγμή «κουμπωμένοι» για το τι θα συναντήσουμε. Στην Αι γιάλεια επίσης αναμένεται να τουρισμό που να εξαπλώνε ται αν όχι όλο το χρόνο του λάχιστον δύο με τρεις μήνες ακόμη ή να ξεκινάει η σεζόν λίγο νωρίτερα». υπάρξει η ίδια εικόνα, το ίδιο και σε άλλες περιοχές του νο μού. Πάντως παρά τις δυ σκολίες θεωρούμε ότι φέτος το καλοκαίρι θα υπάρξει μια μικρή αύξηση των αφίξεων». Καθοριστικό ρόλο παίζει επί σης και το γεγονός ότι στην Αχαΐα η πρόσβαση μπο ρεί να γίνει οδικώς και αυ τό αποτελεί σημαντικό δέ λεαρ για τους έλληνες τουρί στες, που δεν θα μπορέσουν να κινηθούν στα νησιά λόγω των υψηλών ακτοπλοϊκών ναύλων. «Από 10 Ιουλίου μέχρι και 20 Αυγούστου η περιοχή θα βρίσκεται στο υψηλότε ρο επίπεδο αφίξεων τουρι στών. Το ζητούμενο είναι με ποιο τρόπο θα καταφέρουμε να επεκτείνουμε την τουρι στική περίοδο» αναφέρει ο κ. Κανελλής. Στο ερώτημα με ποιο τρό πο μπορεί τελικά η Αχαΐα να αποτελέσει προορισμό και τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου και όχι μόνο το κα λοκαίρι, ο κ. Κανελλής απα ντά: « Αυτό θέλει μια ειδική στόχευση. Θα πρέπει να προ σεγγίσουμε πιο εναλλακτι κές μορφές τουρισμού. Πέ ρα από τις παραλίες υπάρ χει ο ορεινός όγκος, υπάρ χουν μονοπάτια και λίμνες».
Kλειστά δωμάτια μόνο το τριήμερο
Ο Κωσνταντίνος Δαφαλι άς, Πρόεδρος των ξενοδό χων των Καλαβρύτων από την πλευρά του αναφέρει ότι: «Αυτή την περίοδο υπάρχει μεγάλη επισκεψιμότητα λό γω των μουσικών εκδηλώ σεων που γίνονται στο χιονο δρομικό Καλαβρύτων και του Helmos Mountain Festival που ξεκινάει σήμερα Παρα σκευή και κορυφώνεται την Δευτέρα. Από εκεί και πέρα η περιοχή υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχε την ανάλογη επι σκεψιμότητα. Δεν είναι προορισμός τα Κάλαβρυτα το κα λοκαίρι και αυτό το βλέπου με από τέλος Ιουνίου και με τά. Ο κόσμος προτιμάει πα ραθαλάσσιους προορισμούς. Η πληρότητα το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος θα κορυ φωθεί. Αμέσως όμως μετά το Πάσχα και μέχρι και μέ σα Ιουνίου η κίνηση ήταν πολύ χαμηλή και οι πληρό τητες ήταν εξαιρετικά χαμη λές. Ακολούθως μετά την κο ρύφωση του φεστιβάλ η πλη ρότητα θα πέσει πολύ χαμη λά και ένα μεγάλο τμήμα κα ταλυμάτων θα ανοίξει και πά λι τον Οκτώβρη». «Μπορεί να παρουσιάζεται μια άνοδος της επισκεψιμό τητας τον Δεκαπενταύγου στο όμως τα επίπεδα δεν εί ναι ίδια με έναν αντίστοιχο δημοφιλή νησιωτικό προο ρισμό. Τα Καλάβρυτα θα μπορού σαν να τραβήξουν ένα κομ μάτι ορεινού τουρισμού. Ομως το κομμάτι του συγκε κριμένου είδους είναι περιο ρισμένο και ελάχιστοι θα επι λέξουν διακοπές στο βουνό. Το κομμάτι που έχει να κάνει με τους ξένους τουρίστες, δι απιστώνουμε ότι η πλειονό τητα διαλέγει τα παραθαλάσ σια μέρη. Υπάρχει όμως και ένα μικρό ποσοστό που επι λέγει το βουνό και ειδικά τα Καλάβρυτα λόγω του Οδο ντωτού σιδηρόδρομου. Αυ τή είναι η «ατραξιόν» που προσελκύει τουρίστες όλο το χρόνο, όμως δεν είναι πολ λοί. Είναι μικρό πάντως όλο αυτό το ποσοστό καθώς τα Καλάβρυτα θα τα επιλέξουν για μια μονοήμερη διαμονή και μόνο. Η αλήθεια είναι ότι η περιο χή έχει την δυνατότητα να αυ ξήσει τις ροές της με δράσεις πολιτισμού. Μπορούν να γί νουν διάφορες άλλες δράσεις για να γίνουν τα Καλάβρυτα προορισμός και να επιμηκύ νουμε την τουριστική περίο δο στην περιοχή».
Χάρτες με στόχο την ανάδειξη των αξιοθέατων
Για ενδέκατη συνεχόμε νη χρονιά το Επιμελητήριο Αχαΐας υλοποιεί την δράση «Culture and Shopping» που στοχεύει να υποδέχεται στην πόλη μας τουρίστες που έχουν επιλέξει την ευρύτερη περιοχή μας, για τις θερινές τους διακοπές. Η δε επίσκε ψη περιλαμβάνει τα αξιοθέ ατα αλλά και αγορές από το κέντρο της πόλης μας. Στα πλαί σια αυτά εκδόθηκαν 25.000 ενημερωτικοί χάρτες με επιδό τηση του φορέα αλλά και με συμμετοχή επιχειρήσεων με λών του Επιμελητηρίου Αχαΐας. Οι επιχειρήσεις που συμ μετέχουν στη δράση για το 2024 –2025, αξιοποιώντας την επιδότηση του Επιμελητηρίου, είναι 45. Από την αρχή της δράσης, την έχουν αγκαλιάσει και προβληθεί μέσα από αυ τή περισσότερες από 300 τοπικές επιχειρήσεις. Όπως αναφέρει ο Αθανάσιος Κούστας, Πρόεδρος της Αναπτυξιακής του Επιμελητηρίου Αχαΐας: «Καλύπτουμε ένα κενό που υπάρχει στην περιοχή. Μέχρι και το 2014 δεν υπήρχε η δυνατότητα να ενημερωθούν οι τουρίστες για την τουριστική αξία της περιοχής. Από τότε εμείς καλύψαμε αυ τό το κενό με την συγκεκριμένη δράση και εκδίδουμε αυ τούς τους χάρτες σε πέντε γλώσσες και 25.000 τεμάχια κά θε χρόνο με πόρους του Επιμελητηρίου αλλά και τη συμμε τοχή των επαγγελματιών Εστίασης και Εμπορίου ώστε να υπάρχει ανταποδοτικότητα. Εκδίδουμε αυτούς τους χάρτες και τους μοιράζουμε σε ξενοδοχεία από την Αιγιάλεια μέχρι και την Ηλεία. Βρίσκονται σε ειδικό σημείο της εισόδου των ξενοδοχείων, ώστε ο επισκέπτης να πάρει τον συγκεκριμέ νο χάρτη, να ενημερωθεί για τα αξιοθέατα και ποιες περιο χές και πόλεις μπορεί να επισκεφθεί». Τα ξενοδοχεία,στα οποία διανέμονται και τοποθετούνται σε ειδικά stands οι χάρτες, είναι 24 στην Πάτρα και 34 στην ευ ρύτερη περιοχή μέχρι και την περιοχή της Σκαφιδιάς, Ηλεί ας. Οι Tour Operators επίσης διανέμουν τους χάρτες στους ταξιδιώτες τους, με τις προγραμματισμένες εκδρομές που πραγματοποιούν προς την Πάτρα. Οι χάρτες εκδίδονται σε 5 γλώσσες (Αγγλικά, Γερμανικά, Γαλλικά, Ρώσικα και Ελλη νικά) και περιλαμβάνουν αξιοθέατα, πληροφορίες, events που γίνονται στην πόλη όλο τον χρόνο, και επιχειρήσεις (εμπορικές, εστίασης κ.λ.π.). «Παρέχουμε σημαντικές πληροφορίες για όλους τους προ ορισμούς. Τους δίνουμε την δυνατότητα για παράδειγμα να έρθουν στην Πάτρα οι τουρίστες και να δουν από κοντά διά φορα αξιοθέατα της πόλης. Είναι σημεία που προβάλλονται στον χάρτη για όλη την περιοχή» αναφέρει ο κ. Κούστας. Ταυτόχρονα επισκέπτονται την πόλη επιπλέον τουρίστες, εκτός οργανωμένων εκδρομών, οι οποίοι με τους χάρτες που βρίσκουν στα ξενοδοχεία κάνουν τις αγορές τους από την τοπική αγορά. «Έχουμε επιλέξει όλα τα σημαντικά ξενο δοχεία της περιοχής και είμαστε πανέτοιμοι ώστε όταν τε λειώνουν να αναπληρώνουμε το υλικό αυτό. Βλέπει κανείς ότι έρχονται άνθρωποι στην περιοχή μας και δεν γνωρίζουν ποια είναι τα αξιοθέατα. Οπότε αυτή η πρωτοβουλία βοη θάει σημαντικά. Τα μηνύματα για τον τουρισμό πάντως φέ τος είναι ικανοποιητικά. Μας έχουν ενημερώσει για αύξηση των αφίξεων και ήδη μας ζητούν επιπλέον χάρτες για να κα λυφθεί το κενό που έχει δημιουργηθεί από την πρώτη τοπο θέτηση που κάναμε» αναφέρει ο κ. Κούστας. Επιπρόσθετα ο χάρτης περιέχει φράσεις greeklish και βοη θάει στην επικοινωνία των τουριστών με τους υπαλλήλους των καταστημάτων που επισκέπτονται.