Του Παναγιώτη Γιαλένιου Εκδότη «Συμβούλου Επιχειρήσεων»
Με πρόσφατη απόφασή της η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών περιόρισε τις εξετάσεις του Ιουνίου να γίνουν μόνο εξ αποστάσεως αποκλείοντας τη Φυσική παρουσία των φοιτητών. Η απόφαση αυτή έχει δημιουργήσει σοβαρό προβληματισμό στην πανεπιστημιακή κοινότητα που εκδηλώνεται τόσο μέσα από ανακοινώσεις μελών ΔΕΠ στο Πανεπιστημιακό Βήμα όσο και με επίσημες αποφάσεις Γ.Σ τμημάτων. Ενδεικτική η απόφαση 15/27.05.2020 του Τμήματος Φυσικής που αντίθετα από την απόφαση της Συγκλήτου ανακοίνωσε ότι «στην εξεταστική περίοδο του εαρινού εξαμήνου του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020, οι εξετάσεις να πραγματοποιηθούν είτε με φυσική παρουσία των φοιτητών είτε εξ’ αποστάσεως, απολύτως σύμφωνα με το άρθρο 6 της με αριθμό 59181/Ζ1/20.6.2020 (Α΄1935) απόφασης του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Μάλιστα κρίνοντας την απόφαση της Συγκλήτου η Γ.Σ του Τμήματος Φυσικής αναφέρει ότι «με τον τρόπο αυτό ( μόνο με την εξ αποστάσεως διαδικασία εξετάσεων)υπήρξε υποκατάσταση της εκ του νόμου σαφώς ορισμένης αρμοδιότητας του Τμήματος αλλά κυρίως ευθεία παραβίαση της ακαδημαϊκής ελευθερίας των διδασκόντων του Τμήματος, στον πυρήνα της οποίας βρίσκεται η εξεταστική διαδικασία σε όλες της τις εκφάνσεις (επιλογή θέματος, τρόπος εκτέλεσης, τρόπος αξιολόγησης).
Απόφαση σε διαφορετική κατεύθυνησ απο αυτλην τη Συγκλήτου πήρε και το Τμήμα Βιολογίας
Απάντηση στις αιτιάσεις με αφορμή την προηγηθείσα απόφαση του Τμήματος Φυσικής έδωσε με ανακοίνωσή της η Πρύτανις κα Κυριαζοπούλου.
Ολοκληρο το έως τώρα ιστορικό των ανωτέρω αποφάσεων μπορείτε να δείτε εδώ
Προφανώς υπάρχουν και φωνές υποστηρικτικές στην απόφαση της Συγκλήτου που διατυπώνουν τις θέσεις τους, θέτοντας απλώς το ζήτημα της επαλήψης επί το ορθότερον της απόφασης της Συγκλήτου αν σε αυτήν ιδίςω ως προς την αιτιολόγηση της εξ αποστάσεως εξεταστική διαδικασια ως μονόδρομ τον Ιούνιο, εμφανίζονται κάποια κενά. Διβαζουμε σχετικά επ’ αυτού σε κάποια ανάρτηση μέλους ΔΕΠ(σε απάντηση και στην απόφαση της Γ.Σ του Φυσικού Τμήματος): «Ο καθορισμός ΕΝΟΣ από τους προβλεπόμενους στην Υπουργική Απόφαση(ΥΑ) τρόπους εξέτασης αποτελεί νομιμότατο δικαίωμα της Συγκλήτου, βάσει του ξεκάθαρου κειμένου της ΥΑ, αρκεί να συνοδεύεται από τα προβλεπόμενα στο άρθρο 7.2.α,β,γ,δ στοιχεία και να έχει δημοσιευθεί στη Διαύγεια, καθώς και να έχει κοινοποιηθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας στο ΥΠΕΘ. Αν αυτά δεν έχουν επιτελεσθεί το ερώτημα επιστρέφει στη Σύγκλητο για λήψη νέας απόφασης και δεν διαχέεται ως αρμοδιότητα στα Τμήματα.»
Στην όλη συζήτηση και επί των πιο πρακτικών ζητημάτων που δημιουργούνται μετις εξ αποστάσεως εξετάσεις, αξίζει να παραθέσουμε την παρέμβαση ενός σημαντικού καθηγητή του Τμ. Χημικών Μηχανικών του κ. Σπύρου Πανδή που σημειώνει σε ανάρτησή του στο Πανεπιστημιακό Βήμα απευθυνόμενος στα μέλη της Συγκλήτου και όσους στηρίζουν τη απόφασή της:
«Αγαπητοί συνάδελφοι,
πήρατε την απόφαση να περιορίσετε δραματικά τους δυνατούς τρόπους εξέτασης για την καλοκαιρινή εξεταστική περίοδο για όλα τα μαθήματα του Πανεπιστημίου μας καθώς απαγορέψατε την κλασσική μέθοδο. Περιμένω κι εγώ όπως και αρκετοί άλλοι συνάδελφοι να διαβάσουμε τις λεπτομέρειες για το πώς θα εκπληρωθούν οι προϋποθέσεις του Άρθρου 7 του ΦΕΚ 1935 στο οποίο βασισθήκατε για την απόφασή σας. Προφανώς με βασανίζει η εξασφάλιση του αδιάβλητου και η αξιοπιστία της εξ αποστάσεως εξέτασης.
Το πρόβλημά μου είναι το εξής. Χρειάζεται να εξετάσω 200 μηχανικούς (κατόπιν δήλωσής τους) στα Μαθηματικά. Ο βασικός στόχος του μαθήματος είναι να μπορούν σαν μηχανικοί να λύνουν προβλήματα, οπότε προφανώς πρέπει να τους ζητήσω να λύσουν σωστά κάποια αντίστοιχα προβλήματα για να δείξουν ότι πέτυχαν τον στόχο μας. Η επιτροπή για την εκπαιδευτική λειτουργία του πανεπιστημίου έκανε πολλή και καλή δουλειά και τους ευχαριστούμε, αλλά δυστυχώς οι προτάσεις της δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις παρόμοιων μαθημάτων. Η προφορική εξέταση με ταυτόχρονη λύση μαθηματικών προβλημάτων απαιτεί τουλάχιστον μία ώρα ανά φοιτητή για να έχει ο εξεταζόμενος τον χρόνο να σκεφτεί, να δοκιμάσει λύσεις, κλπ. Η προφορική εξέταση λοιπόν θα απαιτήσει περίπου 200 ώρες και θα διαρκέσει περίπου 25 ημέρες αν βέβαια αντέξει ο διδάσκων αυτόν το εξεταστικό μαραθώνιο. Οι εργασίες αφού δεν έχουν γίνει κατά την διάρκεια του εξαμήνου (τα μαθήματα τελειώνουν αύριο) επίσης δεν είναι λύση στην συγκεκριμένη περίπτωση. Αυτό αφήνει την εξ αποστάσεως γραπτή εξέταση και μιας και πρόκειται για μαθηματικά θα πρέπει οι φοιτητές να στείλουν το γραπτό τους στον διδάσκοντα. Χρειάζομαι την βοήθειά σας για το πώς θα διασφαλίσουμε ότι τα 200 γραπτά που θα πάρω θα έχουν πραγματικά γραφτεί από τα αντίστοιχα παιδιά χωρίς εξωτερική βοήθεια.
Ελπίζω στην λεπτομερή καθοδήγησή σας καθώς από ότι καταλαβαίνω η ευθύνη για το αδιάβλητο των εξ αποστάσεως εξετάσεων είναι δική σας μετά την συγκεκριμένη απόφασή σας.
Αν αντιμετωπίζετε τις ίδιες δυσκολίες όπως κι εγώ να βρείτε λύση που να ικανοποιεί τον νόμο για μαθήματα σαν το παραπάνω ίσως να πρέπει να ξανασκεφτείτε την απόφασή σας και να επιτρέψετε στους διδάσκοντες την ευελιξία που προβλέπει ο ίδιος ο νόμος.
Καταλαβαίνω τις δυσκολίες της απόφασής σας και σας ευχαριστώ προκαταβολικά για την κατανόησή σας»
Μάλιστα να σημειώσουμε ότι το υψηλού κύρους και κορυφαίας πιστοποίησης Τμήμα των Χημικών Μηχανικών είχε και πριν την απόφαση της Συγκλήτου(την οποία ο εκπρόσωπος του δεν ψήφισε) σταθεί ενάντια σε μια τέτοια μονοδιάστατη επιλογή, που περιορίζει και το πνεύμα της σχετικής ΥΑ.
Προφανώς το θέμα των εξετάσεων του Ιουνίου με αφορμή τον κορωνοϊό ανέδειξε ένα γενικότερο ζήτημα που αφορά την συνολική εξεταστική διαδικασία και το ποιος είναι υπεύθυνος σε αυτήν και με ποια όρια (Σύγκλητος-Τμήματα-Καθηγητές κ.α). Κτα τη γνώμη μας επειδή ο κορωνοϊός θα μας βασανίζει για πολλά χρόνια αποτελεί βαση για εκ βάθρων αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και εξέτασης των μαθημάτων.Οφείλει αυτή η συζήτηση να απασχολήσει γενικότερα την ακαδημαϊκή κοινότητα πόσο μάλλον που το επόμενο διάστημα έχουμε στο Πανεπιστήμιο Πατρών Πρυτανικές εκλογές.