Μονόδρομος αποτελεί η δημιουργία e – shop για τις εμπορικές επιχειρήσεις καθώς ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές σήμερα κάνουν τις αγορές τους από τον υπολογιστή του ή ακόμα και μέσα από το κινητό τους.
Υπολογίζεται ότι σήμερα 3,5 εκατ. Έλληνες ψωνίζουν μέσω on line και το 85% αυτών πραγματοποιεί το 75% των αγορών τους από τα ελληνικά e- shop και το 25% από ξένα sites, ενώ 7.000 εταιρείες στη χώρα μας διαθέτουν πλέον ψηφιακά κανάλια πώλησης
Η αύξηση του τζίρου στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέσα σ’ έναν μόλις χρόνο στην χώρα μας είναι θεαματική εφόσον το 2019 υπολογίζεται στα 5 δις ευρώ, όταν το 2018 ανερχόταν σε 3,8 δις ευρώ.
Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της επιτυχημένης και άκρως ενδιαφέρουσας εκδήλωσης με θέμα «e-shop & shop -Η μετάλλαξη του εμπορίου στην σύγχρονη εποχή)» που πραγματοποιήθηκε, στο πλαίσι0 του 22ου FORUM Ανάπτυξης, το πρωί της Κυριακής 24/11, στο ξενοδοχείο «Αστήρ».
Την εκδήλωση συνδιοργάνωσαν η Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Πελοποννήσου Νοτιοδυτικής Ελλάδος, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας & Ιθάκης (Ο.Ε.ΕΣ.Π.) και ο Εμπορικός & Εισαγωγικός Σύλλογος Πατρών (ΕΣΣΠ) προσεγγίζοντας ένα θέμα που αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Γιώργος Βαγενάς επικαλέστηκε τις στατιστικές έρευνες που δείχνουν ότι υπάρχει ταχεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των e – shop στα επόμενα χρόνια και φέτος, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το όριο των 5 δις ευρώ.
Αναφερόμενος στα προτερήματα τόνισε πως «μπορείτε να δημιουργήσετε μια βιτρίνα στο δικό σας domainname και να πωλείτε τα προϊόντα σας σε παγκόσμιο επίπεδο χωρίς καν να χρειάζεται να έχετε και κάποιο φυσικό κατάστημα».
Επίσης, αναφέρθηκε στην τάση των «pop-up» e- shop καταστημάτων, η οποία βρίσκεται σε άνοδο, καθώς – όπως εξήγησε- «οι έμποροι επιλέγουν να επικοινωνούν με τους πελάτες τους πρόσωπο με πρόσωπο έχοντας στα χέρια τους και κάτι παραπάνω από ένα tablet και μερικά δείγματα προϊόντων. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να σημειώνεται εμπορική δραστηριότητα σε πάρκα, σταθμούς του μετρό και μεγάλους δρόμους – υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν παραβιάζονται οποιεσδήποτε κανονιστικές ή νομοθετικές διατάξεις».
Επεσήμανε την ευκολία ίδρυσης και λειτουργίας ενός e shop, υπογραμμίζοντας ότι τα εργαλεία έχουν πολλαπλασιαστεί και βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου, από την πώληση πλατφορμών έως τους αυτοματισμούς marketing και τα SEO εργαλεία, ώστε ακόμα και οι αρχάριοι μπορούν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα χωρίς να ξοδέψουν πολλά.
Ζαφειρόπουλος: «Αναγκαίες οι συνέργειες»
Την ανάγκη χάραξης μιας στρατηγικής ανάπτυξης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις επεσήμανε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών Κώστας Ζαφειρόπουλος, ο οποίος σκιαγράφησε τα προβλήματα που τις κρατούν καρφωμένες στο έδαφος και τις εμποδίζουν στο να ανοίξουν τα φτερά τους.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Το διαθέσιμο εισόδημα από το 2008 έως το 2018 μειώθηκε σωρευτικά κατά 13,5%. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει υποστεί τις μεγαλύτερες ζημιές της τάξης του 39% σε σχέση με το σύνολο της χώρας, με την ανεργία να είναι στο 23% και ειδικά στην Αχαΐα στο 37,8%. Παρόλες όμως τις πιέσεις που έχει δεχθεί το εμπόριο, παραμένει ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα με μερίδιο άνω το 20% στην απασχόληση, η οποία αγγίζει το 67% στις ΜμΕ, με υψηλά ποσοστά πλήρους απασχόλησης. Στην ΠΔΕ παρά τον αγροτικό της χαρακτήρα το εμπόριο καταλαμβάνει το 47% του συνολικού κύκλου εργασιών και συνεισφέρει το 19% της συνολικής απασχόλησης. Μόνο για την Αχαΐα υπάρχουν 7.600 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εκ των οποίων οι 5.300 είναι στον Δήμο Πατρέων. «Για να μπορέσει αυτός ο γίγαντας που αποτελείται από πολλές μικρές ψηφίδες και να παίξει τον πρωτεύοντα αναπτυξιακό ρόλο του, χρειάζονται συνέργειες και συνεργασίες όπως το Open Mall που η πρότασή μας κατέλαβε την πρώτη θέση από πλευράς πληρότητας του φακέλου σ’ όλη την Ελλάδα».
Χαρακτήρισε «μεγάλη ευκαιρία για όλους» διακρίνοντας το αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών και των επιχειρήσεων για τις on line αγορές και την εμπιστοσύνη στις ηλεκτρονικές αγορές. Παρατήρησε, δε, πως είναι θετικό ότι το ¼ των συνολικών διαδικτυακών αγορών από τους on line αγοραστές έγινε αφού πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα και αυτό δικαιολογεί γιατί μεγάλες αλυσίδες φυσικών καταστημάτων άρχισαν να επενδύουν πλέον στο omnichannel εμπόριο με την ψηφιακή αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών εντός του φυσικού καταστήματος.
Κωστούρος: Μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς
Ο Χρήστος Κωστούρος, digital marketing, ανέπτυξε έναν διαφορετικό τρόπο για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, «Επιχειρώντας Αλλιώς», στο διαδίκτυο, παρουσιάζοντας τα πλεονεκτήματα και τις μεγάλες δυνατότητες από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Χαρακτήρισε το ίντερνετ ως τον «καλύτερο πωλητή» και αναφέρθηκε σε παραδείγματα μεγάλων εταιρειών που έχουν αξιοποιήσει τις δυνατότητες του διαδικτύου και έχουν σημαντικά οφέλη κυρίως μέσω της προώθησης των προϊόντων τους ή των προσφορών τους.
«Μια επιχείρηση πρέπει να βγει στο ίντερνετ γιατί χάνει μερίδιο αγοράς. Οταν μια εταιρεία είναι στο ίντερνετ και έχει ένα e-shop είναι σαν να βρίσκεται στον πιο πολυσύχναστο δρόμο της Ελλάδας και να έχει ως υποψήφιο καταναλωτικό κοινό όλη την Ελλάδα. Πρέπει να σταματήσει ο παλαιολιθικός τρόπος σκέψης και οι επιχειρήσεις να βγουν πιο δυναμικά στο ιντερνέτ», επεσήμανε.
Παρουσίες και παρεμβάσεις
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας σε παρέμβασή του πρότεινε να υπάρξει στόχευση στους 40.000 φοιτητές της Πάτρας, οι οποίοι ψωνίζουν ηλεκτρονικά, εφαρμόζοντας συγκεκριμένες πολιτικές με ειδικές εκπτώσεις προς όφελος των τοπικών επιχειρήσεων.
Ο πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών και επικεφαλής της δημ. παράταξης «Ώρα Πατρών» Γιώργος Ρώρος αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβλήθηκαν προκειμένου να δημιουργηθεί το Open Mall που θα εκσυγχρονίσει το ιστορικό κέντρο.
Η πρόεδρος του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Πάτρας Γιώτα Παναγοπούλου εξέφρασε τον προβληματισμό της για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας κατά την εξάπλωση των e-shop, ενώ άλλοι μίλησαν για αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος του υγιούς εμπορίου.
Παρέστησαν, επίσης, οι πρόεδροι: Τρύφωνας Παπαδόπουλος (ΣΕΑΔΔΕΠΗΝΙ), Κων/νος Παπαγιαννόπουλος ( Ένωσης Συνταξιούχων ΟΑΕΕ), οι επίτιμοι πρόεδροι του ΕΣΣΠ Χρήστος Γκοτσόπουλος και Νικόλαος Στριφτούλιας, ο πρώην Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας, ο πρόεδρος του ΦοΔΣΑ Αχαΐας Γρηγόρης Αλεξόπουλος, ο πρώην αντιδήμαρχος Γιώργος Ζαφειρόπουλος και στελέχη του Δήμου. Τη συζήτηση συντόνιζε η δημοσιογράφος Γεωργία Κοσμά.
Τέλος, ο ΕΕΣΠ και η ΟΕΕΣΠ ανακοίνωσαν ότι στο άμεσο μέλλον σχεδιάζουν και άλλες πρωτοβουλίες για να βοηθήσουν τις μικρομεσαίες τοπικές επιχειρήσεις να μπουν ποιοτικά και δυναμικά στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τσακαλίδης: «Αγορές σε μια digital λεωφόρο…»
Στην μετάλλαξη του εμπορίου στην ψηφιακή εποχή αναφέρθηκε ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών και Πληροφορικής Πανεπιστημίου Πατρών Αθανάσιος Τσακαλίδης, καλώντας τους εμπόρους να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα και να μπουν στις λεωφόρους του διαδικτύου.
Όπως είπε, σήμερα το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, πλέον γίνονται αγορές μέσω κινητού τηλεφώνου, με τη συμμετοχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στο Παγκόσμιο ΑΕΠ τo 2018 1,25 τρις ευρώ
Στο ερώτημα γιατί αγοράζουν online, έδωσε την απάντηση παραθέτοντας τα παρακάτω στοιχεία:
Καλύτερες τιμές 75%
Άμεση σύγκριση προϊόντων (τιμή, χαρακτηριστικά) 52%
Προϊόντα που δεν υπάρχουν σε φυσικά καταστήματα 47%
Νέες προσφορές 41%
Μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων 38%
Βρίσκετε εύκολα προϊόντα από το εξωτερικό 37%
Έλλειψη ελεύθερου χρόνου 33%
Καλύτερος προγραμματισμός αγορών 24%
Στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως είπε, πρωτοστατούν οι:
Ταξιδιωτικές υπηρεσίες 83%
Διαμονή σε καταλύματα 72%
Εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός 67%
Εισιτήρια (εκδηλώσεις) 66%
Ένδυση/Υπόδηση 61%
Παραγγελία έτοιμου φαγητού 59%
Βιβλία 49%
Ηλεκτρονικές συσκευές 47%
Προϊόντα προσωπικής φροντίδας 45%
Βιταμίνες/Συμπληρώματα Διατροφής 41%
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του στις μελλοντικές τάσεις με τις τεχνολογίες της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας που αναμένεται να αλλάξουν το E-commerce, που ξέραμε μέχρι σήμερα… «Οι καταναλωτές φορώντας ένα Headset στο σπίτι, θα κατευθύνονται σε ένα Virtual supermarket ώστε να κάνουν τις αγορές τους», τόνισε. Και συνέχισε εντυπωσιάζοντας το πολυάριθμο ακροατήριο λέγοντας: «Ενώ περιηγείστε με το κινητό σας στο αγαπημένο σας e-shop, βλέπετε ένα φόρεμα που σας αρέσει. Το προβάρετε ηλεκτρονικά με τεχνικές επαυξημένης πραγματικότητας, το παραγγέλνετε, το πληρώνετε ηλεκτρονικά με ασφάλεια και σε λίγες ώρες είναι στην πόρτα σας ή στο παράθυρό σας με drone. H Amazon εκτιμά ότι τα επόμενα 5-10 χρόνια θα πραγματοποιείται η αποστολή των προϊόντων με drones».