Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης (φωτο αρχείου) μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, όπου ξεκίνησε τη Δευτέρα η συζήτηση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση ανέλυσε τους πέντε βασικούς του άξονες, οι οποίοι είναι:
- Παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων, που φτάνουν στο 15% της αξίας του αυτοκινήτου (με «οροφή» τα 5.500 ευρώ), το 20% της αξίας του δικύκλου και το 40% της αξίας του ποδηλάτου.
- Παροχή κινήτρων για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης, ώστε να καλυφθεί το δίκτυο των εθνικών οδών έως το τέλος του 2021. Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, οι εισαγωγείς ΙΧ έχουν δεσμευθεί για 1.200 σημεία φόρτισης έως το 2021, ενώ πρωτοβουλίες θα αναλάβουν και οι δήμοι για χωροθέτηση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών. Σε ό,τι αφορά τα κτήρια, ο ίδιος τόνισε ότι προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης για τα νέα, ενώ για τα παλαιά κτήρια προβλέπεται «μοντέλο» ανάλογο με αυτό που ακολουθείται για την εγκατάσταση λέβητα φυσικού αερίου στην πολυκατοικία, που δεν απαιτεί συναίνεση όλων των ιδιοκτητών.
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς της ηλεκτροκίνησης, αντί για τις αποσπασματικές ρυθμίσεις που υπήρχαν μέχρι τώρα, με σαφή τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ και των υπόλοιπων φορέων. Σαφή αναφορά έκανε ο κ. Χατζηδάκης και στη Συμφωνία που υπέγραψαν 18 φορείς (εισαγωγείς ΙΧ, πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας κ.α.) και στην οποία δεσμεύθηκαν ότι θα πράξουν ό,τι τους αναλογεί «για να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη».
- Ενεργός ρόλος του Δημοσίου στις προμήθειες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (το 25% των νέων ΙΧ που αποκτώνται θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά ηλεκτρικά), αλλά και στη διείσδυση ηλεκτρικών λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες (με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να εποπτεύει το δεύτερο εγχείρημα).
- Τέλος, κεντρικό ρόλο στο νομοσχέδιο καταλαμβάνουν τα αναπτυξιακά-φορολογικά κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών, μπαταριών, ακόμα και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις λιγνιτικές περιοχές, κάτι που, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, σηματοδοτεί ότι η κυβέρνηση ενδιαφέρεται για την παραγωγική διάσταση της ηλεκτροκίνησης. «Δεν προάγουμε μόνο τη βελτίωση των συνθηκών για το περιβάλλον, αλλά και δημιουργούμε μια νέα αγορά, έναν νέο τομέα της οικονομίας» είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Παράλληλα, έκανε λόγο για «μικρόψυχη προσπάθεια διαστρέβλωσης του περιεχομένου του νομοσχεδίου που θα γυρίσει μπούμερανγκ», επισημαίνοντας ειδικά για τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έκανε σχεδόν τίποτε για την ηλεκτροκίνηση, ένα θέμα που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της συζήτησης για το περιβάλλον. Ανέδειξε επίσης για άλλη μια φορά τις αντιφάσεις στην επιχειρηματολογία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τονίζοντας ότι «ενώ σηκώνουν ψηλά τη σημαία της οικολογίας, τάσσονται υπέρ της παράτασης του χρόνου ζωής των λιγνιτικών μονάδων και συντάσσονται με όλους όσους είναι κατά των ΑΠΕ, αναζητώντας ακροατήριο».
«Δέχομαι ότι η πολιτική μας για την ηλεκτροκίνηση είναι ταξική γιατί πράγματι… αφορά τα ταξί» είπε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, θεσπίζει γενναιόδωρα κίνητρα για τη ανανέωση του γηρασμένου στόλου των ταξί. Διευκρίνισε ότι τα μεταχειρισμένα ηλεκτροκίνητα ΙΧ έμειναν εκτός επιδότησης, γιατί αυτοί που έχουν ήδη αγοράσει τέτοια αυτοκίνητα έχουν υψηλά εισοδήματα. Τέλος, εξήγησε ότι απαγορεύθηκε η εισαγωγή των παμπάλαιων μεταχειρισμένων ΙΧ τύπου Euro 1,2,3 για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας κι επιβλήθηκε περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα μεταχειρισμένα εισαγόμενα ΙΧ Euro 4 (ηλικίας 11-12 ετών και πάνω) και 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα ΙΧ Euro 5A (ηλικίας 8 ετών και άνω), «επειδή τα αυτοκίνητα αυτά τα αφήνουν οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και οι άλλοι Ευρωπαίοι – γιατί τα δικά μας ΙΧ είναι πολύ παλιότερα -, τα δίνουν μισοτιμής και στη συνέχεια στην αγορά των μεταχειρισμένων ζημιώνεται και ένας οποιοσδήποτε Έλληνας που έχει ένα αυτοκίνητο 5ετίας, 7ετίας που θέλει να πουλήσει και έχει να ανταγωνιστεί όλους αυτούς που εισάγουν μισοτιμής απέξω νοθεύοντας τον ανταγωνισμό κι επιβαρύνοντας παράλληλα και το περιβάλλον».